Zakelijke doelen opstellen is belangrijk, want zonder doel ben je doelloos. Dan weet je echt niet waar je uitkomt. Veel ondernemers komen op een bepaald punt in hun ondernemerslevenscyclus tot de ontdekking dat ze niet meer doen wat ze leuk vinden en vragen zich dan af: “Hoe ben ik hier terechtgekomen?” Dit kun je voorkomen door opstellen van zakelijke doelen.

Doelen opstellen

Zakelijke doelen opstellen

Stel zakelijke doelen op

Wist je dat de meeste MKB ondernemers en zzp-ers geen zakelijke doelen opstellen voor het nieuwe jaar? Dat geldt voor zeker 80% van de ondernemers. De beredenering is dat de praktijk toch altijd anders loopt en dat heeft 2020 natuurlijk wel bewezen. Wie had dit zien aankomen?

Toch hebben mijn doelen me geholpen, want toen de lockdown kwam, heb ik opnieuw gekeken naar mijn doelen en ben ik nieuwe plannen gaan maken die pasten bij de nieuwe situatie. En aan het einde van het jaar was het fijn om te constateren dat ik ondanks de tegenslagen toch mijn doelen had bereikt.

Zakelijke doelen opstellen is niet zo moeilijk en je hebt geen heisessies voor nodig.

  • Ga er gewoon even voor zitten en droom wat je het komende jaar zou willen bereiken.
  • Maak zowel kwalitatieve doelen als kwantitatieve doelen.
  • Beperk jezelf tot maximaal 5 doelen, want meer doelen kun je toch niet onthouden.
  • Schrijf die doelen in steekwoorden ergens op waar je ze regelmatig ziet.

Je hoeft op dit punt nog niet in detail te bedenken hoe je die doelen gaat halen, maar je hebt wel een doel nodig om doelgericht te zijn.

Doelen zakelijk en SMART maken

Zakelijke doelen opstellen

Maak je doelen SMART

Zakelijke doelen opstellen is niet genoeg. Je moet ze ook SMART maken. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdgebonden. Dat lukt niet met alle doelen, maar wel met de meeste.

Specifiek

Wees specifiek. Je kunt bijvoorbeeld wel zeggen dat je 30% wilt groeien, maar is dat in omzet, in personeel of in winst? En wil je dan in december 30% meer omzetten dan in december vorig jaar, of gaat het over de jaaromzet?

Meetbaar

Maak je doelen ook meetbaar. Een subjectief doel om op social media beter zichtbaar te worden, kun je bijvoorbeeld goed meetbaar maken door het aantal website bezoeken dat je per maand wilt krijgen.

Ambitieus

Maak je doelen ambitieus. Als je een te makkelijk of veilig doel stelt, heeft het natuurlijk geen effect. Daar ga je niet harder voor lopen.

Realistisch

Houd het wel realistisch. Als je doel te groot is, weet je zeker dat je faalt. Je raakt dan al snel ontmoedigd, waarna je niet meer naar het doel gaat kijken.

Tijdgebonden

Maak tenslotte jouw doel tijdgebonden. Als je alleen maar zegt dat je 30% wilt groeien en niet wanneer je het doel bereikt wilt hebben, is het makkelijk om je doelgerichte aanpak voor je uit te schuiven.

Je zult merken dat de SMART doelen een stuk langer zijn in de beschrijving dan de doelen die je eerst had gesteld. Deze langere omschrijving is ook best lastig om te onthouden. Het beste kun je jouw originele doelen in steekwoorden aanhouden als herinnering. Zo nodig zoek je de SMART doelen weer op.

Zakelijke doelen delen

Zakelijke doelen opstellen

Samen kom je verder

Nu komt het punt om jouw doelen niet alleen voor jezelf te houden. Het helpt om erover te gaan vertellen, want gedachten worden woorden, woorden worden daden en daden worden gewoonten en gewoonten zorgen voor succes.

Als je aan iemand vertelt wat jouw doelen zijn, gaan ze voor jezelf meer leven. Je gaat er als het ware achter staan. Je krijgt er wellicht vragen over en mogelijk ook tips of herinneringen later in het jaar.

Deze stap vraagt wel een stukje kwetsbaarheid. Wat zullen mensen zeggen van jouw doelen? En wat als je jouw doelen niet haalt? De feedback die je kunt krijgen, is echter te waardevol om te laten liggen. Met de feedback kun je jouw doelen verfijnen en je plannen vormgeven.

Let wel op met wie je jouw plannen deelt. Deel ze niet zomaar op social media, want daar leest jouw concurrent mee en je krijgt er geen waardevolle feedback. Deel ze met iemand die betrokken wil zijn en jou ook kan helpen. Als je een business partner hebt, is het natuurlijk logisch dat jullie dit samen doen. Een derde kan daarin nog helpen.

Subdoelen opstellen

Zakelijke doelen opstellen

Bepaal tussentijdse doelen

Als je de voorgaande stappen hebt genomen, zijn de doelen al veel meer voor je gaan leven. Wellicht merk je al dat ze richting geven aan wat je zegt en doet. Toch is het lastig om dit een heel jaar vol te houden als je tussentijds niet kunt zien of het de goede kant op gaat. Stel daarom tussentijdse doelen op.

Maak subdoelen per kwartaal, zodat je tussentijds kunt meten hoever je zit. Als je een kwartaal jouw doelen niet haalt, is er nog niets aan de hand. Je weet dan dat je er nog iets harder aan moet trekken.

Doorpakken en volhouden

Maandelijks breng ik een kennisartikel uit over ondernemen. Deze maand was het onderwerp “Zakelijke doelen opstellen”. Volgende maand gaat het over “Nieuwe plannen maken” om jouw doelen te bereiken. Om geen kennisartikel te missen kun je jezelf middels onderstaand formulier aanmelden. Je krijgt dan per E-mail een bericht wanneer het volgende kennisartikel uitkomt.

Over Frank Business Consulting

Wij helpen ondernemers met de groei van zichzelf en hun onderneming door middel van business coaching. Daarvan wordt het bedrijf succesvol van en de ondernemer gelukkig. Als business coach zijn we ondersteunend aan de ondernemer, als sparring partner of trusted advisor. We vertellen de ondernemer niet hoe het moet, maar zoeken samen naar een manier die bij hem of haar past. We zijn gevestigd in de Hoeksche Waard en werken ook tot ca. 50km daarbuiten, of online zelfs nog verder. Als je wilt kennismaken, kan dat altijd vrijblijvend. Je kunt zelf een afspraak inplannen via onze website.

Ondernemers beginnen vaak klein en moeten werkelijk alles zelf kunnen. Daarom ontwikkel je allerlei talenten waarvan je niet wist dat je die in je had. Heel mooi dat je dat kunt. Maar wanneer je gaat groeien, kan dat ook weer tegen je werken. Om te delegeren, moet je het alleskunnen afleren. Maar wat ga je dan delegeren? Wat minder belangrijk is, of wat minder bij jou past?

Het alleskunnen is aangeleerd

Als startende ondernemer doe je alles in je eigen bedrijf, vanaf de marketing tot en met de administratie. Je kunt het zo gek niet bedenken, of je moet er iets mee. Ook de dingen waar je minder mee hebt, blijken zo belangrijk te zijn dat je ze gaat aanleren.

Je herkent het vast wel. Was jij altijd al goed in marketing, verkoop en de facturatie? Of herken je dat je er door de nood gedwongen in bent gedoken en het nodige hebt bijgeleerd? Zeker wanneer de start moeizaam gaat, hetgeen voor de meeste ondernemers geldt, zul je als kleine zelfstandige bijna wel moeten.

Schaap met 5 poten

Schaap met 5 poten

Schapen met 5 poten lopen een beetje moeilijk.

Het goede nieuws is dat je alles aan kunt leren, tot op zekere hoogte. En als je het maar lang genoeg doet, wordt het een routine. Je wordt het zogenaamde schaap met 5 poten. Daar is iedereen toch naar op zoek, naar schapen met 5 poten? Jazeker, maar wist je dat die schapen toch een beetje moeilijk lopen? Een schaap met 4 poten loopt echt veel natuurlijker.

En zo is het ook met ondernemers. Stel dat je als ondernemer 4 natuurlijke talenten hebt, waar je echt heel goed in bent en je leert er met veel moeite nog 1 bij. Dan ga je niet altijd beter functioneren. Sterker nog: dat ene talent kost je veel energie, die je niet aan jouw 4 natuurlijke talenten kunt besteden. Is dat herkenbaar?

Natuurlijke en kwetsbare kracht

Die 4 natuurlijke talenten noemen we ook wel jouw natuurlijke kracht. Ze passen bij jouw drijfveren, je bent er goed in, je vindt het leuk om te doen en je krijgt er als het ware energie van.

Odin ODC Drijfveren

Natuurlijke en kwetsbare kracht

Dat ligt heel anders met de aangeleerde talenten. Die passen minder bij jouw drijfveren, je bent er niet supergoed in, het kost je veel tijd en is eigenlijk vreselijk vermoeiend. Daar zit jouw kwetsbare kracht. In jouw kwetsbare kracht kun je waarschijnlijk prima presteren, maar wanneer je onder druk komt te staan, komen we wel vervormingen. Het structureren wordt bijvoorbeeld controleren, samenwerken wordt rebelleren, communiceren wordt zenden en jouw visie kan weleens de verkeerde kant op wijzen.

Hoeveel tijd je ook investeert in jouw kwetsbare kracht, het wordt nooit zo sterk als jouw natuurlijke kracht. En dat terwijl er mensen zijn, die wel goed zijn op jouw kwetsbare terrein. Richt jouw energie daarom liever op jouw natuurlijke kracht. Ga het alleskunnen afleren. Daar wordt jouw bedrijf beter en word jijzelf gelukkiger van.

Afleren door delegeren

Zodra je team groeit, mag je dat lastige talent ook weer laten varen. Je kunt het dan delegeren. Heerlijk toch? En toch leert de ervaring dat veel ondernemers dat niet zo doen.

Als je in het verleden hebt geleerd dat het noodzakelijk was dat jij als ondernemer zelf aandacht gaf aan verkoop, aan administratie of aan de eindregie, zal het moeilijk zijn om dat los te laten. Het was tenslotte belangrijk en de belangrijke dingen houd je graag zelf in de hand.

Vaak zie ik dat ondernemers aangeleerde talenten vasthouden, omdat ze niemand hebben aan wie ze het toevertrouwen. Die mensen dienen zich namelijk niet vanzelf aan. Die moet je zelf zoeken. Dit is onderdeel van het groeipad van de ondernemer, vooral in de fase van meewerkend voorman naar leider.

Terug naar jouw ware talenten

Welk talent past bij jou

Welk talent past bij jou?

Naarmate je langer bezig bent geweest met het ontwikkelen van een talent, wordt het bovendien lastiger om te onderscheiden wat jouw natuurlijke en kwetsbare krachten zijn. Hoe was dat vroeger, bijvoorbeeld als kind? En had je toen wel de ruimte om jouw natuurlijke talent te ontwikkelen?

Vaak heb je even die spreekwoordelijke spiegel nodig om opnieuw te ontdekken waar jouw eigen kracht zit en hoe je het kwetsbare deel achter je kunt laten. Het alleskunnen afleren is dan zeker de moeite waard, want je wordt beter in je werk en je krijgt er meer voldoening van. Praat er eens over met een business coach.

Mijn eigen ervaring

Zelf ben ik diverse keren met mijn neus op mijn kwetsbare kracht gedrukt. Ik werd bijvoorbeeld ervaren als een goede leidinggevende, maar het kostte me veel energie en ik was weleens te soft. En in stakeholders management moest ik altijd energie stoppen. Het ging nooit vanzelf. Het was voor mij dan ook een verademing toen ik dat los kon laten.

Als business coach ben ik nu veel beter op mijn plaats. En ik vind het schitterend om te zien hoe andere ondernemers het alleskunnen afleren en hun ware talenten herontdekken. Dat geeft mij voldoening en energie. Kortom, een echte aanrader! Ik hoop dan ook dat veel ondernemers hier iets mee gaan doen.

Talentenmeting

Zelf gebruik ik de Odin Development Compass om ondernemers te helpen met het hervinden van hun natuurlijke kracht. Het bijzondere van deze talentenmeting, is dat het de enige gevalideerde meting is, die behalve bewuste drijfveren ook de onbewuste drijfveren meet. Kijk op ODC talentenmeting voor meer informatie.

ODC talentenmeting

 

Regelmatig spreek ik ondernemers die iets nieuws willen, maar toch blijven hangen in het oude. Ze willen spoor A volgen en zijn daar heel consequent in, maar in hun handelen blijven ze onbewust op spoor B zitten. Hoe komt dat toch? En hoe kun je dit doorbreken? Hoe kun je het wissel omzetten en het nieuwe spoor gaan volgen?

De theorie

weten willen kunnenIn verandermanagement kom je vaak 3 aspecten tegen, die op 1 lijn gebracht moeten worden. En of je het nu hebt over “kennis, houding en gedrag”, “mind, body en attitude”, of over “weten, willen en kunnen”, maakt niet zoveel uit. Ze komen op hetzelfde neer. Zelf vind ik de laatste het meest sprekend, omdat het werkwoorden zijn. Ik zou ze zelfs nog iets sterker willen maken door te spreken over “weten, kiezen en doen”.

Als je op spoor B zit terwijl je spoor A wilt volgen, zit je blijkbaar met je denken op spoor A, maar in je handelen op spoor B. En dit kan voor hele bedrijven zo werken, dat A is afgesproken en B aan de orde van de dag is. Als we dan kijken naar weten, kiezen en doen, zien we direct wat nodig is. Het wissel omzetten is een bewuste keuze.

De missende schakel

In het kennisartikel “Spannende keuzes maken” heb ik beschreven hoe je ‘betere’ keuzes kunt maken. Als je dat proces volgt, ‘weet’ je dus wat het beste is. Maar ga je dat dan ook doen?

Veel mensen denken dat ze logisch handelen en doen wat ze weten dat het beste is. Maar is dat zo? Je kunt wel weten dat je meer moet bewegen, maar ga je het dan ook doen? Of mis je nog een schakel om de keuze echt te maken. Want als je “Ja” zegt tegen meer bewegen, waar zeg je dan “Nee” tegen? En trouwens, wat levert het jou eigenlijk op als je meer beweegt?

Zo werkt het in jouw bedrijf ook. Hoe werkt de clean desk policy bij jou op de zaak? En hoe gaat het met de goed opgeruimde werkplaats? Worden die nieuwe processen nu ook strakker aangehouden? En heb jij die website trouwens al gedelegeerd?

Je onbewuste brein

Er is de laatste decennia veel onderzoek gedaan naar de werking van ons brein. Onderzoekers zijn erachter gekomen dat 95% van ons gedrag onbewust gebeurt. Onze hersenen hebben bepaalde taken zodanig geautomatiseerd, dat we daarover niet meer nadenken. Slechts 5% van ons gedrag is het directe gevolg van ons denkvermogen. Wil je hier meer over lezen, lees dan “Brain Decides, Then Tells You Later (Roger Dooley, 2009) of kijk op whyofeverything.com.

En je raadt het al: Ons onbewuste brein is eigenlijk de baas. Dat laat jou met jouw intelligentie lekker ‘bedenken’ wat je wilt, terwijl het doorgaat met de dingen die het al jaren deed. Eigenlijk is dat een soort “culture eats strategy for breakfast” in jouw eigen hoofd.

In bedrijven werkt het hetzelfde. Zolang niemand het voortouw neemt om een nieuwe gewoonte aan te leren, blijven de oude ‘gewoon’ bestaan.

Omdenken

Het wissel omzetten begint met omdenken. Je moet allereerst bedenken wat het jou oplevert als je werkelijk gaat doen wat je zegt te willen. Het loslaten van dat websiteproject zal je in eerste instantie moeilijk vallen, omdat je grip verliest. Wat het je oplevert, is dat je meer tijd overhoudt voor andere zaken en dat degene aan wie je het hebt toevertrouwd hierdoor kan groeien.

Zo kan het implementeren van een strakker proces betekenen dat je op een telefoontje van jouw klant niet meer dwars door de organisatie kunt lopen om jouw klant ter wille te zijn. Je moet dan het proces gaan volgen. Wat het je oplevert, is een proces dat efficiënter loopt en minder kopzorgen geeft. Als je dus “Ja” zegt tegen dat efficiënte proces en minder kopzorgen, moet je “Nee” zeggen tegen de oude neiging om er zelf dwars doorheen te banjeren.

Gedragsveranderingmagic mirrors

Het daadwerkelijk omzetten van het wissel kun je het beste aanpakken door te beginnen bij jezelf. Wanneer jij dat websiteproject kunt loslaten, komen ze vanzelf niet alles meer aan jou vragen. En wanneer jouw mensen zien dat jij het nieuwe proces volgt en mensen aanspreekt die dat niet doen, zullen ze al snel mee schakelen.

De verandering begint bij de ondernemer, maar je hoeft het gelukkig niet allemaal zelf te doen. Het is goed om in zo een traject een business coach te hebben die je scherp houdt. Wil je eens kennismaken met Frank als business coach?

Laten we dan eerst eens vrijblijvend kennismaken.

 

O nee, daar gaan we weer! In maart was het flink schrikken met corona en de ‘intelligente’ lockdown. Veel ondernemers schoten in de overlevingsstand: ze trapten op de uitgavenrem en hoopten dat het snel over zou zijn.

Nu is er een tweede golf, deze keer met een ‘gedeeltelijke’ lockdown. Hoe sta jij erin? De noodgrepen zijn nu wel op. Merk je dat je onder druk staat? Misschien zou je eigenlijk graag het roer om willen gooien. Maar dat kan toch niet? Nu investeren? Of toch wel? Hoe kun je dit soort spannende keuzes maken?

De markt is spannend

Als we iets geleerd hebben van eerdere crises, dan is het wel “cash is king”. Dat geldt tijdens een lock-down, maar ook op langere termijn, als er inderdaad een crisis komt, met stijgende werkeloosheid, meer faillissementen en dus ook minder werk.

Niet voor niets trapten ondernemers in maart op de uitgavenrem. We hoopten natuurlijk dat alles weer snel terug zou veren naar normaal, maar we wisten niet hoelang dat zou duren. In maart schreef ik al een artikel “Waarom business nooit meer ‘as usual’ wordt”. Intussen is er een tijdelijke ‘normaal’ opgelegd, waarvan iedereen weet dat het helemaal niet normaal is. Zodra het kan, willen we daar weer vanaf. Pas daarna kan er een ‘nieuwe normaal’ ontstaan.

Nu, 7 maanden later, zitten we dus nog steeds met onzekerheid. Die onzekerheid zorgt voor een soort verlamming in de markt. Wat gaat er gebeuren en wat moet je gaan doen? Zolang deze onzekerheid voortduurt, gaan we niet veel spannende keuzes maken.

Anticyclisch investeren

Mogelijk heb je wel nieuwe ideeën voor nieuwe producten, of voor een verandering in jouw voortbrengingsketen, of zelfs in jouw businessmodel. Maar het zijn onzekere tijden, met minder inkomsten en onduidelijkheid hoelang het nog duurt. Dit voelt niet als de ideale tijd om te investeren. Je wilt in eerste instantie overleven.

Frank The Future BelongsAan de andere kant, is dit misschien toch de beste tijd om te investeren. Als namelijk duidelijk is waar de nieuwe normaal naartoe gaat, zien al jouw concurrenten het ook en is jouw voorsprong vervlogen. De toekomst is aan ondernemers die kansen zien voordat ze voor iedereen duidelijk worden. Als je nu innoveert, kun je na de crisis direct gaan groeien.

Wist je trouwens dat de beste innovaties vaak tijdens een crisis plaatsvinden? Zolang je kunt doorgaan met jouw business, is er geen reden om te vernieuwen. In goede tijden gaan daarom veel goede ideeën gewoon verloren. De urgentie van een crisis maakt enorm veel creativiteit los en dwingt ondernemers tot actie. Gebruik die creativiteit dus goed.

Spannende keuzes

De meeste spannende keuzes, zijn keuzes waar intellect en gevoel tegen elkaar in gaan. Investeren in onzekere tijden gaat tegen ons overlevingsinstinct in. We hebben altijd geleerd om bij gevaar voorzichtig te zijn en bij twijfel niet in te halen. Hoe kun je dan de keuze maken om te gaan investeren in tijden van onzekerheid?

FBC gevaar voorzichtigEr zijn ondernemers die zeggen dat risico nu eenmaal bij het ondernemen hoort en dat je gewoon lef moet hebben. Dat klinkt heel stoer en de succesverhalen zijn altijd mooi. De blunderverhalen worden minder vaak verteld, maar zijn er natuurlijk ook.

De meeste ondernemers denken wel goed na voordat ze spannende keuzes maken. En dat is heel verstandig. Als je een goed doordacht plan hebt, kun je langer volhouden, ook als het tegenzit. En geloof me: ook als je er goed over nagedacht hebt, zul je nog steeds lef nodig hebben. Het komt dan nog steeds aan op durven ondernemen.

Het intelligente beslisproces

Je kunt op verschillende manieren tot een besluit komen. Je kunt bijvoorbeeld een plan B bedenken en afwegen of het beter is dan plan A. Als dat zo is, kun je kiezen om plan B te gaan volgen. Na verloop van tijd ondervind je de belemmeringen van plan B en ontdek je plan C, dat nog beter is. Dan stap je over op plan C. Dit wordt in de literatuur het vuilnisbakmodel genoemd. Dat klinkt niet aantrekkelen, maar deze methode wordt (onbewust) wel het meest gebruikt, zeker onder druk.

Zelf ben ik een sterk voorstander van het rationele model:

  1. Identificeren van het probleem.
  2. Alternatieve oplossingen genereren.
  3. Kiezen van een oplossing.
  4. Implementeren en evalueren van de oplossing.

Het grote voordeel van het rationele besluitvormingsmodel is dat je een moment hebt waarop je verschillende oplossingen naast elkaar legt en een keuze maakt. Als je een nieuwe medewerker wilt aannemen, heb je toch ook het liefste de keuze uit meerdere kandidaten? Het kiezen voor een nieuw product of nieuw businessmodel is een veel belangrijkere stap. Gun jezelf daarom de keuze uit meerdere opties.

Kiezen in de praktijk

In de praktijk kun je dit het beste doen door niet 1, maar meerdere mogelijke oplossingen te bedenken en die tegen elkaar af te wegen. Door middel van een goede brainstorm kun heel veel ideeën genereren. Daaruit kun je gevoelsmatig al snel een shortlist maken van de beste 3 tot 5 kanshebbers.

Om te bepalen welk idee het beste is, moet je verder op de ideeën inzoomen. Een lijst met voor-en nadelen is een optie, maar naarmate de keuzes spannender zijn, lijken meer details belangrijk. Dat maakt de keuze lang niet altijd eenvoudiger, want we kunnen met ons brein de complexiteit van te veel details niet goed aan.

FBC kansen objectiverenIn mijn adviespraktijk gebruik ik vaak een objectivering met 2 assen. Op de X-as staat een maat voor de snelheid, het gemak en/of de zekerheid waarmee je jouw plan kunt realiseren. Op de Y-as staat wat het jou op gaat leveren, in geld, geluk en/of gezondheid. Belangrijk is om de posities niet te bepalen op gevoel, maar te koppelen aan objectieve criteria, ook al moet je die inschatten. Het is vaak verrassend wat deze visualisatie oplevert.

Samen maak je betere keuzes

Spannende keuzes maken kun je beter niet alleen doen. Als je de plannen met iemand anders bespreekt, krijg je uit de dialoog een verrijking van inzichten. Als jouw sparringpartner het vermogen heeft om te coachen, krijg je bovendien meer inzicht in jouw persoonlijke afwegingen. Dat laatste kan jou helpen om niet in jouw oude patroon te blijven hangen en het probleem van Plan A echt op te lossen.

Wil je eens sparren met een business coach over jouw ondernemersvraagstuk? Plan een vrijblijvende kennismaking in. Dat kan zowel offline als online en er is nog nooit iemand dommer van geworden.

Help: de ondernemer heeft voor alles te weinig tijd! (Zo kopte een artikel op Baaz in juli 2020). Te weinig tijd voor innovatie, te weinig tijd voor klanten, te weinig aandacht voor de strategie, het vinden van een balans tussen werk en privé en aandacht voor een gezonde leefstijl. Lees in dit artikel hoe jij als ondernemer beter met jouw tijd om kunt gaan.

 

We hebben allemaal evenveel tijd

We zeggen dat we te weinig tijd hebben. Dat suggereert dat we behoefte hebben aan extra tijd. Maar die kun je niet maken en ook nergens kopen. Zolang je denkt dat tijd het probleem is, kun je het niet oplossen. We hebben allemaal evenveel tijd, nl. 24 uur per dag en 7 dagen per week. En daar moeten we het mee doen.

Om dit probleem te tackelen, moeten we het anders definiëren. Het gaat niet over te weinig tijd, maar over teveel op je ToDo lijst hebben staan. Vanuit dat oogpunt is het gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Urgent en Belangrijk

FBC time management EisenhouwerBij het stellen van prioriteiten is de eerste en meest bekende stap in timemanagement om onderscheid te maken tussen wat wel of niet belangrijk en wel of niet urgent is. Dat is de Eisenhouwer methode.

De theorie is eenvoudig, maar hoe ga je dit toepassen wanneer je het druk hebt? Op dat moment dat je al tijd tekort komt. En op een later moment, als je wel tijd hebt, zit deze oefening in het vakje “belangrijk en niet urgent”.

Kortom: met deze methode los je niet het acute tijdsprobleem op. Deze methode kun je gebruiken om jouw tijdprobleem structureel op te lossen. Je moet het inplannen. En dan kun je rustiger nadenken wat echt belangrijk is en aan wie je zaken kunt delegeren. Naarmate jouw bedrijf ontwikkelt, moet je dit trouwens regelmatig herhalen.

Delegeren kun je leren

Delegeren kan best lastig zijn, maar gelukkig kun je het leren. Ook hier geldt dat je dit niet op het drukste moment kunt regelen. Je hebt namelijk competente mensen nodig aan wie je iets over durft te laten. Die komen er niet vanzelf. Die moet je om je heen verzamelen. En ja, daar zul je tijd in moeten investeren.

FBC - de ondernemer als leiderEn als je de competente mensen geregeld hebt, moet je ze natuurlijk niet in detail vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Die hebben ruimte nodig om het op hun eigen manier en op eigen kracht te regelen. Dat is een typische groeistap ik jouw ontwikkeling als ondernemer. Zie het kennisartikel “Groeien als Ondernemer”.

De 4 kleuren methode

Tot nu toe hebben we beredeneerd vanuit jou als ondernemer en jouw onderbuikgevoel over belangrijkheid. We kunnen dat onderbuikgevoel wat meer handen en voeten geven door te kijken naar de processen binnen jouw bedrijf en naar jouw rol daarin.

Daarvoor hanteer ik de 4 kleuren methode. De 4 kleuren methode verdeelt de bedrijfsprocessen, jouw werkzaamheden en dus ook jouw tijd in 4 kleuren, te weten:

FBC 4 kleurenmodel

Hoeveel tijd jouw bedrijf nodig heeft voor deze activiteiten, hangt af van de fase waarin jouw bedrijf zit. Wat je daarvan zelf doet, heeft naast belangrijkheid ook te maken met jouw kwaliteiten, want dingen waar je niet goed in bent, kun je beter uitbesteden.

De toepassing

Wil je meer aandacht voor belangrijke dingen? Kom dan naar de workshop “4K timemanagement”, speciaal voor ondernemers.

 

Veel ondernemers nemen maar weinig vakantie. Zeker in coronatijd hebben veel ondernemers nog wat verliezen in te halen, voor zover dat kan. En toch is vakantie voor iedereen belangrijk. Op vakantie wordt de batterij weer een keer helemaal opgeladen en heb je tijd om een beetje afstand te nemen van het werk. Vakantie is een tijd van bezinning, waarin vaak nieuwe keuzes worden genomen. Lees hieronder meer.

Loskomen van het werk

Vakantie en bezinning nuttig voor ondernemersNatuurlijk willen we allemaal weleens op vakantie, gewoon om tot rust te komen. Maar intussen blijft de klant wel koning. Jouw bedrijf moet bereikbaar zijn en de klant moet geholpen worden. En als jij de operationele spil in jouw bedrijf bent, heeft jouw bedrijf blijvend aandacht nodig, ook tijdens de vakantie. Veel ondernemers zijn op vakantie dan ook de nodige uurtjes bezig met mails beantwoorden en mensen terugbellen. En daarmee kom je net niet helemaal los van het werk.

Het werkt niet om te zeggen: “niet aan je werk denken”. Je hersenen snappen het woordje “niet” niet. Wat je hierdoor onbewust doet, is “aan je werk denken”. Stil zitten en rust nemen werkt ook niet voor iedereen. Onbewust dwalen je gedachten toch weer terug naar je werk. Vind een manier om het werk uit je hoofd te krijgen. Voor de lezers werkt het om te gaan lezen. De doeners kunnen beter iets actiefs gaan doen. Sporten werkt sowieso heel goed om werkzaken van je af te zetten.

Ontdek je diepere gevoelens

FBC vakantie genietenPas als je een beetje afstand neemt, ga je merken wat je mist en wat je absoluut niet mist. Je merkt dat sommige dingen je allang gestolen hadden kunnen worden, zoals bijvoorbeeld de inkoop van kantoorartikelen of de administratie. Waarom doe je die dingen eigenlijk nog zelf? Het is toch veel leuker om …. Vul dit zelf maar in. Waar word jij wel heel blij van? En wat frustreert jou? Het ontdekken hiervan is de eerste stap om te groeien als ondernemer. Zie hierover ook het kennisartikel Groeien als ondernemer.

Tijdens de drukte van een gewone werkweek sta je er wellicht niet zo bij stil, maar op vakantie heb je meer ruimte om dit soort diepere gevoelens te signaleren. Zo heb ik zelf een keer tijdens een vakantie bedacht dat het te gek voor woorden was dat ik me zo druk liet maken door de waan van de dag. Ik heb toen besloten het aantal uren drastisch te beperken. Dat is al een tijd geleden, maar die realisatie is wel blijven hangen en werkt door tot op de dag van vandaag. En elke vakantie komt de vraag weer boven of ik wel de goede dingen doe.

Ruimte voor nieuwe inzichten

Vakantie is een tijd voor bezinning, ofwel een tijd om nieuwe inzichten op te doen. Als je steeds maar weer bezig bent met de sleur van de dag, heb je misschien niet eens door dat je zelf in een rol terechtgekomen bent, die helemaal niet zo goed bij jou past. Zo spreek ik regelmatig ondernemers die manager zijn geworden en daar hele dagen druk mee zijn, terwijl ze eigenlijk heel graag bezig zouden willen zijn met hun klanten, met techniek of met creativiteit in hun vak.

FBC vakantie leesvoerZelf ben ik leergierig en leer ik het makkelijkst door te lezen. Maar vaak neem ik daar de rust niet voor. Juist op vakantie heb ik tijd om te lezen. Al weken van tevoren leg ik een aantal boeken klaar die ik in alle rust wil lezen. Dat zijn dan boeken waaruit ik nieuwe inspiratie hoop te krijgen. Die boeken helpen om nieuwe inzichten op te doen en vaak ook om nieuwe ambities aan te wakkeren.

Over het algemeen heb ik trouwens ideeën genoeg. Vaak trap ik in de valkuil om er gelijk iets mee te willen doen. Dat is niet handig, omdat de eerste ideeën lang niet altijd de beste ideeën zijn. Op vakantie heb ik de rust in mijn hoofd om meerdere ideeën te laten passeren zonder dat ik daar op dat moment iets mee moet. Pas later merk ik dan wat er resoneert. Voor de beste vernieuwingen heb je tenslotte niet meer ideeën nodig, maar betere ideeën. Zie hierover ook het kennisartikel Sterker uit de Crisis.

Bezinning en nieuwe plannen

Vakantie is een tijd van bezinning, maar niet om plannen uit te werken. Pas na de vakantie maak ik de balans op. Dan weet ik in elk geval het belangrijkste besluit en ook enkele dingen die ik niet wil vergeten. Het is heel nuttig om na de vakantie je inzichten en keuzes op te schrijven. Het gevaar is namelijk dat je weer snel terugschiet in het oude ritme en het geleerde dan weer snel vergeet.

Tip: Schrijf jouw inzichten en besluiten op en zorg dat je ze regelmatig even tegenkomt. Dat helpt om ze scherp te houden. Laat ze ook niet te lang liggen, maar ga er iets mee doen!

Blijven ontwikkelen

FBC never stop dreamingZo weet ik nog dat ik na de afgelopen kerstvakantie tot het inzicht was gekomen dat ook een business coach, of misschien ‘juist’ een business coach zelf regelmatig ontwikkeling nodig heeft. Daarom heb ik me toen ingeschreven voor een ontwikkeltraject in een leergroep. Daarin werk ik aan mijn eigen ontwikkeling, maar heb ik ook interactie met andere ondernemers en leer ik van anderen. Soms haal je zomaar een nieuw inzicht uit een kort gesprek.

Deze leergroep ervaring vond ik boeiend en ik bedacht dat ik andere ondernemers ook op die manier kan helpen om zich te ontwikkelen. Op deze manier heeft mijn keuze om zelf te willen groeien, duidelijk geleid tot nieuwe waarde voor mijn bedrijf.

Nieuwe leergroep

Heb jij ook interesse om zelf te ontwikkelen? Wellicht kun je aansluiten in een leergroep. Stuur me een mail als je interesse hebt.

 

Elke onderneming is uniek en doorloopt zijn eigen unieke ontwikkeling. Toch doorloopt elke onderneming dezelfde patronen als andere bedrijven. We noemen dat de bedrijfslevenscyclus en die is eigenlijk afgeleid van de product lifecycle. Dat is interessant. Want als je herkent waar je staat, kun je leren van andere bedrijven.

 

De startfase

Als je een onderneming start, begin je aan jouw bedrijfslevenscyclus. Je gaat in de markt vertellen wat je aanbiedt en je gaat op zoek naar leads en naar jouw eerste klanten. De eerste stappen van deze startfase zijn wel leuk, maar dan kom je in de fase dat je meer klanten nodig hebt en de successen moet gaan herhalen. Die periode kan lastig zijn. In jouw zoektocht naar succes kom je de nodige uitdagingen tegen en moet je zogezegd door een soort onzichtbare muur heen breken, of misschien wel door meerdere muren.

 

De groeifase

Wanneer je eenmaal jouw sleutels naar succes hebt gevonden, wordt het makkelijker om dat succes te herhalen. Je weet wat wel en niet werkt en je wordt steeds effectiever. Dat brengt je in de groeifase. Groeien is leuk, maar je bereikt al snel een plafond. Je hebt meer mensen nodig, meer handelskanalen, meer samenwerkingen, grotere partners, handige systemen en/of duidelijke processen. Je moet tenslotte de groei bij zien te houden of op gang zien te houden. Als je het goed doet, kun je meerdere groeistappen achter elkaar maken.

Stabilisatie of krimp

Hoe goed of mooi jouw producten en diensten ook zijn, er komt een moment dat de economie omslaat, de markt verzadigd raakt of concurrentie oprukt. Na verloop van tijd komt er zelfs krimp. Dan blijkt stilstand achteruitgang te zijn en moet je gaan vernieuwen. Vernieuwen is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, zeker wanneer je bedrijf intussen groot en log is geworden. Vernieuwen is dan een hele kunst, maar het kan wel.

Vanuit een situatie van stabiliteit of krimp kun je best weer opkrabbelen en een volgende bedrijfslevenscyclus in gaan. Dat patroon kun je een aantal keren herhalen.

Pre-pensioen

Vroeg of laat komt voor elke ondernemer een moment om het bedrijf over te dragen of op te heffen. Overdracht biedt continuïteit voor medewerkers en klanten. Het voorziet ook in een stukje pensioen voor de verkopende ondernemer. Daarvoor moet je als ondernemer wel op tijd beginnen.

Als een bedrijf echt niet meer te levensvatbaar is, moet je eruit zien te halen wat er nog in zit. Als je dat op tijd doet, kun je er nog wat waarde uit halen en/of continuiteit bieden voor medewerkers en klanten.

In welke fase zit jij? En wat betekent dat?

Wil je weten waar jouw bedrijf staat en wat de volgende stap is? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Als ondernemer ben je vooral bezig met jouw onderneming. De afgelopen maanden had je weer genoeg te doen. Of je nu bezig bent geweest met noodmaatregelen, het vinden van nieuwe inkomsten of met het bolwerken van extra orderstromen, de aandacht gaat eerst uit naar de business. Logisch! En zo gaat het eigenlijk altijd. Als ondernemer heb je nauwelijks door dat jouw onderneming afhankelijk is van jouw persoonlijke ontwikkeling. Mag ik je eens vragen wat jij doet om te groeien als ondernemer?

De ondernemer als vakspecialist

FBC - de ondernemer als vakspecialistDe meeste ondernemers beginnen als vakspecialist. Dat geldt zeker voor de grote groep instromende ondernemers die jarenlang in loondienst kennis en ervaring heeft opgebouwd en ontdekt dat die constructie hem of haar ook beperkt. Maar ook als je net van school komt en als ondernemer begint, heb je een vak of specialisme nodig waarin je uitblinkt en waarmee je opdrachten krijgt. Dat is de basis om te beginnen met ondernemen.

Om te groeien als ondernemer ben je in het begin bezig met de combinatie van vakspecialist en ondernemer. Als vakspecialist wil je gewoon je werk doen. Als ondernemer moet je daar een heleboel bij doen, zoals werken aan zichtbaarheid, netwerken, verkopen en het regelen van allerlei ondersteunende zaken, zoals een website, social media, visitekaartjes, administratie, etc.

Het kan even duren voordat je succes in de markt krijgt, maar dan begint het ook wel te lopen. Je moet dan op zoek naar wat je kunt uitbesteden, zodat je optimaal kunt focussen op jouw rol als vakspecialist. Dat is tenslotte waarmee je jouw geld verdient en hoe jij kunt groeien als ondernemer. Als je heel goed in je vak bent, kun je op den duur meer vragen voor je werk, maar aan jouw uren zitten grenzen.

De ondernemer als meewerkend voorman

FBC - de ondernemer als meewerkend voormanNa verloop van tijd komt er een moment dat je de grenzen van jouw inkomen met vakmanschap hebt bereikt. De volgende stap om te groeien als ondernemer is dat je meewerkend voorman gaat worden.

Wanneer je mogelijkheden ziet om meer betaald werk binnen te halen dan je zelf aan kunt, is het tijd om een team om je heen te verzamelen. Of dat team bestaat uit freelancers, mensen op de payroll of personeel in loondienst, mag je natuurlijk zelf weten. Maar je hebt ze wel nodig en ze moeten aangestuurd worden. Dat is in principe ook geen probleem, want jij weet als vakspecialist precies hoe het moet.

Naarmate het drukker wordt, ga je merken dat het ook een ballast wordt dat je altijd overal zelf bij moet zijn. Je zou zaken wel willen delegeren, maar je weet niet goed hoe. Het is alsof jij en jouw team in een soort systeem zitten, waar je niet bovenuit kunt stijgen. Dat heeft vaak te maken met overtuigingen bij jezelf, met onkunde van jouw team, of met bepaalde gewoontes die je moeilijk kunt veranderen. Als je verder wilt groeien als ondernemer, is het dan tijd om de leider te worden.

De ondernemer als leider

FBC - de ondernemer als leiderOm te groeien als ondernemer ga je in deze fase jouw aandacht verschuiven van de uitvoering van de opdrachten naar het aansturen van de organisatie. Het ideale beeld is dat de organisatie soepel gaat draaien en dat jij bijstuurt waar dat nodig is.

In deze fase moet je als ondernemer leren delegeren. Dit vinden veel ondernemers moeilijk, omdat je daarmee minder controle hebt. Maar gelukkig kun je delegeren echt leren. Het is namelijk geen kwestie van loslaten, maar van vertrouwen in en van vakbekwaamheid van jouw teamleden. Je delegeert geen taken, maar verantwoordelijkheden. Hiermee geef je mensen ruimte om te ontwikkelen en dat geeft ook weer ruimte voor jouw onderneming om verder te groeien.

In deze fase moet je ook leren ontdekken waar het mis gaat in de uitvoering zonder zelf de gaten dicht te willen lopen. Het sturen doe je via mensen, middelen, processen en systemen. Naarmate de onderneming groeit, ga je merken dat het systeem gaat piepen en kraken. Dan is het tijd voor vernieuwing. Om dan verder te groeien als ondernemer, moet je weer een niveau hoger zien te stijgen en word je de strateeg.

De ondernemer als strateeg

FBC - de ondernemer als strateegDe stap van leider naar strateeg is waarschijnlijk de grootste stap voor een ondernemer. Dat is met name omdat dit gepaard gaat met een lastige fase in de ontwikkeling van het hele bedrijf. Hier moet je meer conceptueel naar jouw bedrijf gaan kijken en het bedrijf voorbereiden op jouw afwezigheid. En tegelijkertijd is jouw bedrijf nog niet zover, dus ben je ook nog steeds de leider.

Om strategisch leider te worden, ga je de onderneming voorbereiden op het toekomstplaatje, vanuit een heldere visie. Dat vraagt vaak een herdefinitie van het aanbod, van de marktkanalen en van de infrastructuur. In de uitwerking hoef jij niet meer alle mensen aan te sturen, maar ben je wel degenen die duidelijke lijnen uitzet. Hierdoor kun je jezelf misbaar maken in de operatie, zodat je aandacht en tijd hebt voor de vitaliteit van jouw onderneming en voor waardeontwikkeling op langere termijn.

Dat kan alleen als je mensen met vakkennis (vakspecialisten) hebt, mensen die op de uitvoering toezien (meewerkend voormannen) en mensen die de organisatie dagelijks aansturen (leiders). Als strateeg ben je misbaar geworden. Je hebt de handen vrij om nieuwe waarde toe te voegen aan jouw onderneming, of aan andere persoonlijke doelen.

De ondernemer met pensioen

FBC - de ondernemer met pensioenHet wordt niet altijd als een groeistap beschreven, maar ook afscheid nemen van het drukke ondernemersleven is een belangrijke ontwikkeling. Je kunt maar beter op tijd beginnen met de voorbereidingen, zeker als je zelf nog niet misbaar bent in jouw bedrijf. Houd rekening met een termijn van tenminste 5 jaar om het bedrijf te verkopen en daarin zelf misbaar te worden.

 

Waar sta jij?

Je hebt tijdens het lezen vast wel een beeld gekregen waar jij staat in jouw ondernemerschap. Ben je precies waar je zijn wilt, of heb je ambities om een volgende stap te maken? Wil jij groeien als ondernemer? Maak dan aandacht en tijd vrij voor jouw eigen ontwikkeling. Het zal resulteren in nieuwe ruimte voor je zelf en voor de ontwikkeling van jouw onderneming. Lees over dit onderwerp ook het eerdere artikel over De ondernemers levenscyclus.

Als business coach kunnen we jou helpen bij de ontwikkeling van jouw ondernemerschap. Graag nodigen we jou uit voor een gratis groeigesprek ter kennismaking.

 

De coronacrisis heeft ons allemaal overvallen. We hadden in onze stoutste dromen het scenario dat zich nu afspeelt niet kunnen bedenken. De eerste reactie was natuurlijk om de nodige maatregelen te nemen en te kijken hoe we de schade kunnen beperken. Vervolgens komt de vraag of jouw bedrijf dit gaat overleven. En dan pas komt de vraag welke kansen deze crisis biedt en hoe jij sterker uit de crisis kunt komen. Want het zou toch mooi zijn als je STERKER uit de crisis komt dan je erin bent gegaan.

Directe maatregelen

We hadden wel gehoord over het virus in China, maar dat was ver weg. Toen het in Italië was aangekomen, kwam het al dichterbij, maar hoopten we nog dat het niet hier zou komen. En toen het hier kwam, hadden we nog steeds niet verwacht dat er een soort lockdown (intelligent of niet) zou komen. We hadden het misschien kunnen zien aankomen, maar voor de meeste ondernemers kwam het toch als een verrassing.

Toen de intelligente lockdown maatregelen werden aangekondigd, lag er bij de meeste bedrijven geen plan klaar. Als ondernemer moest je in allerijl de nodige maatregelen uitrollen, zoals beslissen over het thuiswerken, iedereen informeren en ook klantafspraken afbellen.

Damage Control

Noodpakket banen en economieDaarbij kwam natuurlijk gelijk de schrik dat dit weleens geld kan kosten. De ervaren ondernemers zijn gelijk gaan kijken hoe ze hun cashflow kunnen beschermen en waar ze in de kosten kunnen snijden, zodat de schade beperkt wordt. Dat is eigenlijk altijd de eerste stap: “damage control”. Gelukkig was de overheid snel om de nodige hulp aan te bieden.

We beschermen zoveel mogelijk wat we hebben en we weten het nog uit eerdere crisistijden: “Cash = King!” Menig bedrijf heeft daarom meteen de betalingstermijn naar crediteuren aangepast. Dat verplaatst natuurlijk het probleem in de keten, maar ervaring heeft geleerd dat dit nodig kan zijn om zelf te overleven.

Overlevingsmodus

Vervolgens schakel je als ondernemer over naar de overlevingsstand. Zeker omdat niet duidelijk is hoe diep de dip wordt en hoelang dit gaat duren, is voorzichtigheid geboden. Veel investeringen zijn opgeschort, ondanks dat we weten dat dit een ideale tijd zou zijn voor die verbouwing, die we al een tijdje op het oog hebben. We houden de liquide middelen liever in kas om te overleven.

Ondernemers die zwaar geraakt zijn, gaan in deze fase op zoek naar alternatieve manieren om omzet te maken. Horecabedrijven zijn ineens thuis gaan bezorgen en een ijsverkoper in Amsterdam is zelfs mondkapjes gaan verkopen. Niet iedereen kan zo snel schakelen en weet alternatieve omzet te genereren. Of dat nodig is, hangt natuurlijk ook af van hoe hard je getroffen wordt en hoe groot je buffers zijn.

Scenario denken

Omdat de situatie nog onzeker is en jouw overlevingskansen afhangen van hoe diep de dip wordt, hoelang die duurt en in hoeverre de business weer terugkomt, is het zinvol om een impact analyse te maken in 3 scenario’s. Daaruit wordt al snel duidelijk op welk punt je echt moet gaan schakelen. Een cashflow planning helpt daarbij ook om te zien welke stappen je nog zou kunnen nemen en welke effecten die hebben op jouw liquiditeit. Pas als je dat weet hoeveel ruimte je hebt en wanneer je echt moet gaan schakelen, krijg je ruimte in je hoofd om na te denken over de langere termijn.

Hoelang duurt het nog?

Houd afstandEen crisis is per definitie een verstoring van de status quo, of in het Nederlands: van wat we gewend waren. De coronacrisis is wat dat betreft geen kleine crisis, die een bedrijf of branche treft, maar een mondiale crisis, die de hele maatschappij verstoort en impact krijgt op de hele wereldeconomie. En intussen weten we dat deze verstoring langere tijd gaat duren.

Premier Mark Rutte heeft aangekondigd dat de terugkeer uit de intelligente lockdown een zaak van een lange adem zal zijn. Hij heeft zelfs aan Nederland gevraagd zich voor te bereiden op de anderhalve meter samenleving. Dat is niet zomaar een verstoring van de status quo, maar een flinke verschuiving in onze manier van leven en werken.

Nieuwe spelregels

We moeten ineens anders gaan denken en werken. Stel je voor dat je bezig bent met een sportwedstrijd en halverwege de wedstrijd blaast de scheidsrechter op zijn fluitje om de spelregels te veranderen. Hij geeft een aantal hints over de nieuwe spelregels, maar legt ze niet helemaal uit. Vervolgens wordt het spel direct weer gestart. Degene die het eerste de nieuwe spelregels snapt en weet hoe je daar handig mee om kunt gaan, heeft een groot voordeel.

Dit lijkt me een heel leuk coaching experiment, maar het gebeurt nu in het groot en in de praktijk. Door de nieuwe corona maatregelen veranderen ineens de machtsverhoudingen van bedrijven. Waar een grote verkooporganisatie een kracht was, kan het nu een grote kostenpost worden. En wie online al sterk was, heeft ineens een groot concurrentievoordeel. En een ruim opgezet restaurant op een afgelegen locatie, krijgt ineens een voordeel t.o.v. een klein knus tentje in een drukke binnenstad.

Nieuwe kansen zien

Als je sterker uit de crisis wilt komen, is het belangrijk om naast de bedreigingen ook de kansen te zien en hierop te anticiperen. Welke voordelen ontstaan er voor jou doordat de spelregels ineens veranderd zijn?

Never let a good crisis go to wasteEr is een welbekende quote, die vaak wordt toegeschreven aan Winston Churchill, dat je een goede crisis niet verloren moet laten gaan. Je moet behalve de bedreigingen ook de kansen kunnen zien en daar gebruik van maken. Dat is de beste manier om sterker uit de crisis te komen dan je erin bent gegaan.

Nieuwe kansen benutten

Als je jouw aandacht eenmaal gaat richten op kansen, wat ga je dan doen? Ga je enthousiast aan de slag met het eerste wat in je opkomt? Of ga je eerst brainstormen en kies je meerdere kansen? En hoeveel kansen dan? Kun je jezelf veroorloven om in 4 of 5 kansen tegelijk tijd en/of geld te investeren? Of kun je beter iets langer nadenken en de beste kans(en) uitkiezen?

Misschien zou je eerst eens moeten gaan zitten om te overdenken wat de anderhalve meter samenleving gaat brengen. Dan kun je gaan brainstormen over nieuwe kansen en uitzoeken welke kansen de beste zijn. En hoe weet je trouwens welke kansen de beste zijn? Kijk je dan naar de benodigde investering? Naar de tijd die nodig is om resultaat te zien? Of naar de opbrengst op lange termijn?

Besteed ook weer niet te veel tijd aan dit proces. Je weet tenslotte ook dat het “Window of Opportunity” weer een keer zal sluiten. Er zijn ook concurrenten, die ditzelfde proces doorlopen. Maar bedenk wel dat de ondernemers die de kansen goed inschatten, de beste kaarten hebben om sterker uit de crisis te komen.

Vernieuwing van jouw aanbod

Als je eenmaal weet welke kansen jij wilt benutten, dan is het zaak om jouw aanbod te vernieuwen of uit te breiden, zodat het goed aansluit bij die kansen. Je moet dus weer terug naar de tekentafel en bedenken wat de klant echt wil en waar hij hoofdpijn van krijgt, hoe jij kunt leveren wat hij nodig heeft en hoe je meerwaarde kunt bieden.

Frank Online Business CoachingDaarbij is het belangrijk dat je jouw eigen krachten goed kent en weet te benutten. Bij de introductie van jouw product of dienst kun je ook nog de prijsstelling bepalen en de kostenstructuur. Eigenlijk kun je bepalen wat de marge op jouw product of dienst moet zijn. Een gezonder marge zorgt ervoor dat jij sterker uit de crisis komt.

Uitvoering

Als je richting uitvoering gaat, is het goed om een plan te hebben. Als je een investering nodig hebt, zal de investeerder om een plan vragen. Maar ook als je geen geld van derden nodig hebt, is een plan nuttig. Daarmee krijg je veel meer voortgang en een sneller resultaat dan wanneer je maar ergens begint en steeds kijkt wat je daarna gaat doen.

Een goed plan helpt je om snelheid te maken en om koers te houden. Zeker als je geen duidelijk proces hebt doorlopen om de beste kansen te selecteren, is de verleiding groot om tussentijds achter nieuwe kansen aan te lopen en daarmee focus te verliezen op de plannen die je al had ingezet.

De kans is groot dat je voor de uitvoering van het plan andere kwaliteiten nodig hebt dan je voor jouw dagelijkse operatie nodig hebt. Zorg er dan voor dat je mensen met die aanvullende kwaliteiten bij jouw plan betrekt.

Resultaten boeken

Als je gaat investeren, wil je natuurlijk zo snel mogelijk jouw  product of dienst kunnen aanbieden, zodat de kassa kan gaan rinkelen. Het liefste wil je ook snel met een goed product of nieuwe dienst op de markt wilt komen, omdat dit jou een concurrentievoordeel oplevert. Snelheid helpt om je dus ook om sterker uit de crisis te komen.

Als je sterker uit de crisis wilt komen, gaat het dus om:

  • De beste kansen selecteren
  • De beste producten of diensten uitdenken
  • De beste uitvoering daaraan geven

Conclusie

Bij bovenstaande denk je misschien “Duh!”, maar vraag je bij elke stap eens af of je inderdaad voor “de beste” gaat. Dat kan al snel een factor 3 of meer schelen in jouw eindresultaat. Met keihard werken kun je achteraf niet compenseren wat je met een goed proces vooraf had kunnen borgen. Mijn conclusie en advies is daarom: zorg voor het beste proces om sterker uit de crisis te komen.

Frank STERKER uit de crisisFrank Business Consulting heeft veel ervaring in dit soort processen. Wij zijn erin gespecialiseerd om ondernemers te coachen om bij elke stap het beste eruit te halen, zodat je echt het beste resultaat krijgt.

Wil je meer informatie? Download dan gratis het Stappenplan.