het wissel omzetten

Regelmatig spreek ik ondernemers die iets nieuws willen, maar toch blijven hangen in het oude. Ze willen spoor A volgen en zijn daar heel consequent in, maar in hun handelen blijven ze onbewust op spoor B zitten. Hoe komt dat toch? En hoe kun je dit doorbreken? Hoe kun je het wissel omzetten en het nieuwe spoor gaan volgen?

De theorie

weten willen kunnenIn verandermanagement kom je vaak 3 aspecten tegen, die op 1 lijn gebracht moeten worden. En of je het nu hebt over “kennis, houding en gedrag”, “mind, body en attitude”, of over “weten, willen en kunnen”, maakt niet zoveel uit. Ze komen op hetzelfde neer. Zelf vind ik de laatste het meest sprekend, omdat het werkwoorden zijn. Ik zou ze zelfs nog iets sterker willen maken door te spreken over “weten, kiezen en doen”.

Als je op spoor B zit terwijl je spoor A wilt volgen, zit je blijkbaar met je denken op spoor A, maar in je handelen op spoor B. En dit kan voor hele bedrijven zo werken, dat A is afgesproken en B aan de orde van de dag is. Als we dan kijken naar weten, kiezen en doen, zien we direct wat nodig is. Het wissel omzetten is een bewuste keuze.

De missende schakel

In het kennisartikel “Spannende keuzes maken” heb ik beschreven hoe je ‘betere’ keuzes kunt maken. Als je dat proces volgt, ‘weet’ je dus wat het beste is. Maar ga je dat dan ook doen?

Veel mensen denken dat ze logisch handelen en doen wat ze weten dat het beste is. Maar is dat zo? Je kunt wel weten dat je meer moet bewegen, maar ga je het dan ook doen? Of mis je nog een schakel om de keuze echt te maken. Want als je “Ja” zegt tegen meer bewegen, waar zeg je dan “Nee” tegen? En trouwens, wat levert het jou eigenlijk op als je meer beweegt?

Zo werkt het in jouw bedrijf ook. Hoe werkt de clean desk policy bij jou op de zaak? En hoe gaat het met de goed opgeruimde werkplaats? Worden die nieuwe processen nu ook strakker aangehouden? En heb jij die website trouwens al gedelegeerd?

Je onbewuste brein

Er is de laatste decennia veel onderzoek gedaan naar de werking van ons brein. Onderzoekers zijn erachter gekomen dat 95% van ons gedrag onbewust gebeurt. Onze hersenen hebben bepaalde taken zodanig geautomatiseerd, dat we daarover niet meer nadenken. Slechts 5% van ons gedrag is het directe gevolg van ons denkvermogen. Wil je hier meer over lezen, lees dan “Brain Decides, Then Tells You Later (Roger Dooley, 2009) of kijk op whyofeverything.com.

En je raadt het al: Ons onbewuste brein is eigenlijk de baas. Dat laat jou met jouw intelligentie lekker ‘bedenken’ wat je wilt, terwijl het doorgaat met de dingen die het al jaren deed. Eigenlijk is dat een soort “culture eats strategy for breakfast” in jouw eigen hoofd.

In bedrijven werkt het hetzelfde. Zolang niemand het voortouw neemt om een nieuwe gewoonte aan te leren, blijven de oude ‘gewoon’ bestaan.

Omdenken

Het wissel omzetten begint met omdenken. Je moet allereerst bedenken wat het jou oplevert als je werkelijk gaat doen wat je zegt te willen. Het loslaten van dat websiteproject zal je in eerste instantie moeilijk vallen, omdat je grip verliest. Wat het je oplevert, is dat je meer tijd overhoudt voor andere zaken en dat degene aan wie je het hebt toevertrouwd hierdoor kan groeien.

Zo kan het implementeren van een strakker proces betekenen dat je op een telefoontje van jouw klant niet meer dwars door de organisatie kunt lopen om jouw klant ter wille te zijn. Je moet dan het proces gaan volgen. Wat het je oplevert, is een proces dat efficiënter loopt en minder kopzorgen geeft. Als je dus “Ja” zegt tegen dat efficiënte proces en minder kopzorgen, moet je “Nee” zeggen tegen de oude neiging om er zelf dwars doorheen te banjeren.

Gedragsveranderingmagic mirrors

Het daadwerkelijk omzetten van het wissel kun je het beste aanpakken door te beginnen bij jezelf. Wanneer jij dat websiteproject kunt loslaten, komen ze vanzelf niet alles meer aan jou vragen. En wanneer jouw mensen zien dat jij het nieuwe proces volgt en mensen aanspreekt die dat niet doen, zullen ze al snel mee schakelen.

De verandering begint bij de ondernemer, maar je hoeft het gelukkig niet allemaal zelf te doen. Het is goed om in zo een traject een business coach te hebben die je scherp houdt. Wil je eens kennismaken met Frank als business coach?

Laten we dan eerst eens vrijblijvend kennismaken.