Frank Mazlov pyramide

Veel ondernemers hopen dat we weer snel terug kunnen naar ‘business as usual’. Die hoop begrijp ik goed, maar gaat dat echt gebeuren? De coronamaatregelen brengen disruptieve verandering en wij zijn inmiddels aan het wennen aan nieuwe werkwijzen. Sommige daarvan zullen blijven, ook na het opheffen van deze maatregelen. Weet jij al waarom business nooit meer als usual wordt? En weet jij hoe je jouw business kunt vernieuwen voor morgen?

De spelregels zijn plotseling veranderd

De coronamaatregelen hebben grote impact op onze samenleving. We zagen misschien een beetje op tegen 100 rijden op de snelweg, maar dit is veel erger. De impact verschilt per ondernemer, maar het raakt velen tot in de onderste lagen van de Mazlov pyramide. In elk geval raken de maatregelen ons allemaal in de behoefte aan sociaal contact. Daarin worden we nu ernstig beperkt.

Frank Maslov pyramide

De sociale beperkingen hebben ook effect op ons zakelijk handelen. Ineens zijn de spelregels veranderd. Was jij gewend om potentiele klanten te ontmoeten bij een netwerkontbijt? En ging je jouw nieuwe relaties altijd bezoeken voordat je een offerte uitbracht? Dat kan nu dus even niet. En wie weet hoelang nog? Hoe kun je nu de verkoop op peil houden?

Misschien loopt het voor jouw business niet zoveel vaart en kun je best enkele maanden zonder nieuwe klanten. Daarna kun je vast wel weer terug naar de manier waarop je zelf altijd werkte en waarbij je jezelf prettig voelt. Als dat voor jou geldt, is dat heel fijn. Maar let op, want de wereld is in rap tempo aan het veranderen.

De wereld verandert nu snel

Frank Future belongs to people who see possibilitiesWe zien al decennialang dat de files toenemen en het milieu zwaarder wordt belast. We weten al jarenlang dat thuiswerken hierin echt zou helpen, maar we durfden er gewoon niet aan. Misschien dachten werkgevers wel dat het echt niet zou kunnen. Nu zitten de meeste mensen thuis ‘in de cloud’ te werken en nu blijkt dat het wel prima kan. Wie had kunnen denken dat deze verandering ineens zo snel zou gaan?

Van diverse mensen heb ik gehoord dat het thuiswerken eigenlijk efficiënter is, omdat er minder vergaderd wordt en de kantoortuinen ook niet geweldig werken. Zo waren we ook allemaal huiverig van video calls, omdat het toch niet hetzelfde voelt als een fysieke afspraak. Intussen hoor ik ondernemers al zeggen dat ze echt niet meer een uur gaan rijden voor een afspraak als het ook met een video call kan.

Eigenlijk werkt het coronavirus als een katalysator voor deze veranderingen. Ze waren wel gaande, maar het ging langzaam. Nu maken ineens heel veel mensen kennis met deze nieuwe technologie. Dat gaat zeker lange termijn gevolgen hebben. We gaan meer thuiswerken, minder in de file staan, minder stikstof uitstoten en tijd besparen. Misschien mogen we eind van het jaar wel weer 130 rijden over filevrije snelwegen.

We gaan nooit meer terug

Als we morgen ineens weer vrij met elkaar kunnen afspreken, gaat er natuurlijk een verademing door heel Nederland en kijken we over een jaar terug op deze weken als “de tijd waarin we met video moesten bellen”. En wat zijn we dan weer blij dat het niet meer hoeft. Ook ik stap dan weer in de auto en zal blij zijn om zakenpartners in het echt te zien en een hand te kunnen geven.

Helaas ziet het er niet naar uit dat dit gedoe snel voorbij zal zijn. De huidige coronamaatregelen zijn bedoeld om het virus te beheersen, maar onvoldoende om het uit te roeien. Ook na 1 juni blijven maatregelen waarschijnlijk nodig blijven om een nieuwe uitbraak te voorkomen. Pas als we een vaccin hebben, worden andere maatregelen overbodig. Het opbouwen van groepsimmuniteit (als het al kan) duurt in dit tempo namelijk jaren.

Uit de psychologie weten we dat het aanleren van nieuw gedrag moeilijk is en zeker 6 weken duurt. Alles went. En als je eenmaal gewend bent, is de nieuwe manier van werken niet zo erg meer. Naarmate deze situatie langer duurt, zullen we dus meer aangepast raken met de nieuwe werkwijze. We kunnen natuurlijk wel terug, maar de remming van ‘onbekende technologie’ is dan verdwenen. We kunnen dan schakelen tussen online en offline werken. Daarom zal de wereld na corona niet meer hetzelfde zijn als ervoor.

Sommige ondernemers schakelen snel

Maar zover is het nog niet. We hebben nu nog te maken met een coronacrisis. We zien dat de ondernemers die het hardst geraakt worden door de crisis, het meest gedreven zijn om in beweging te komen. En reken maar dat daar creatieve ondernemers tussen zitten, die nieuwe kansen zien en snel nieuwe initiatieven ontplooien. De initiatieven zijn niet allemaal subliem, maar sommige ervan zullen succesvol zijn. Op die manier veroveren ze een stukje markt dat van jou had kunnen zijn, of dat vroeger echt van jou was.

Frank - Online and OfflineVooral online krijgt nu een enorme boost. Veel ondernemers gaan nu hun website en online marketing flink aanpakken. En het online shoppen gaat harder groeien dan ooit tevoren. Door de coronamaatregelen zijn meer mensen bereid om hun boodschappen online te bestellen. Als de supermarkten hun online capaciteit snel kunnen opschakelen, zullen klanten hieraan wennen en is de drempel voor die groep weg. De supermarkt die wacht tot de klant weer terugkomt, zal een gedeelte van zijn omzet daarom nooit terugzien. Hetzelfde geldt voor de retailers.

Deze week hoorde ik een ondernemer vertellen dat zijn conversie nu hard stijgt, puur omdat klanten tijdens een video call ineens wèl gelijk op die groene bestelknop drukken. Stel je eens voor dat jouw concurrent dit soort handige trucs uitvindt.

Stilstand is achteruitgang

Frank Never Waste a Good CrisisAls je als ondernemer nu stilstaat, zul je straks ontwaken in een wereld die veranderd is. Je kunt je dat helemaal niet veroorloven. Dus zelfs als jouw business vandaag de dag gewoon doordraait, is het nu zaak om na te denken welke veranderingen op lange termijn invloed hebben voor jouw business.

Daar komt bij dat we een flinke recessie mogen verwachten. Er zullen bedrijven failliet gaan en dat kan een kettingreactie opleveren. Ook komen er nieuwe bezuinigingsrondes komen, waarin de budgets weer wat worden uitgeknepen en mensen hun baan verliezen. Dat levert betere mensen op de arbeidsmarkt op, maar ook consumenten die besparen. Naar verwachting gaat de rente omhoog en gaan de huizenprijzen omlaag. Welke effecten gaat die recessie hebben op jouw business?

Veel ondernemers zijn alvast begonnen met de hand op de knip te leggen en te kijken naar hun eigen vaste kosten. Dat is heel verstandig. Maar kijk niet alleen aan de kostenkant. Er is ook een kansenkant en die kan nog veel meer impact hebben voor jouw business.

Wat kun je doen?

Als business coach heb ik 3 tips voor ondernemers:

  1. Ga wennen aan de nieuwe online middelen, zoals video calls.
  2. Denk na over de impact voor jouw bedrijf, want die is er ongetwijfeld.
  3. Bekijk de nieuwe kansen en begin alvast met de vernieuwing.

Als je hier eens over wilt sparren, neem dan gerust contact op voor een vrijblijvende sessie E-sparren via een video call. Zo sla je bovenstaande 3 vliegen in 1 klap!

FBC Online afspraak maken 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *