Oprecht, eerlijk en openhartig
Frank betekent oprecht, eerlijk en openhartig. Frank is de voornaam die ik van mijn ouders heb gekregen en is een belangrijk deel van mijn identiteit geworden. Dit is hoe ik werk en zakendoe: oprecht, eerlijk en openhartig.
Verder sta ik voor kwaliteit, vrijheid en waarde voor je geld. Zelf houd ik niet van jaarprogramma’s of abonnementen, waar ik lange tijd aan vast zit en die tegenvallen. Daarom bied ik dat jou ook niet aan. Bij mij kun je op elk moment te beginnen en zelf aangeven wanneer je klaar bent voor de volgende stap. En als jij voldoende op weg bent, kun je het traject gewoon stopzetten en zelfstandig verder gaan.
Andere woorden die mensen over mij zeggen zijn vriendelijk, nuchter, analytisch, wijs, toekomstgericht en inventief. Lees verderop meer over mijn persoonlijk profiel.
De bedrijfsarchitect
Volgens de talentenmeting die ik ook voor mijn klanten aanbied, heb ik zelf het profiel van de architect. Dat bestaat uit 4 archetypen of oerprofielen.
Visionair
Analist
Wanneer ik met een ondernemer in gesprek ben, probeer ik altijd een beeld te krijgen van het toekomstplaatje. Ik vraag je bijvoorbeeld: “Waar sta je en waar wil je naartoe?” Veel ondernemers worden geleefd door de waan van de dag. Ik probeer jou daar bovenuit te halen, zodat je vanuit een drone-view kunt reflecteren over jouw positie vandaag en nieuwe doelen kunt stellen voor de toekomst. Want regeren is vooruitzien.
Realist
Als je doelen gesteld hebt, heb je een plan nodig om daar te komen. Doelen mogen best ambitieus zijn, maar een plan is nooit zweverig of complex. We maken het samen concreet en eenvoudig. Met een nuchtere en zakelijke aanpak help ik jou om helder te krijgen voor welke keuzes je staat en wat je morgen al kunt veranderen. Stap voor stap help ik je verder, zonder het doel uit het oog te verliezen. Doelgericht en vasthoudend gaan we samen op weg.
Als je ergens middenin staat, zie je soms door de bomen het bos niet meer. Met jouw kennis van zaken en de juiste vragen, komen we samen al snel tot de kern. Als analist lever ik kwaliteit en een scherpe analyse. Dat kan confronterend zijn, maar in die confrontatie zit ook de toegevoerde waarde. Met nieuwe inzichten kun je anders nadenken over jouw markt, jouw organisatie of zelfs jouw eigen gedrag. Dat is enorm waardevol voor de ontwikkeling van jezelf en jouw bedrijf.
Vernieuwer
Er schuilt in mij ook een vernieuwer. Of eigenlijk verschuilt die zich zelden. Met veel ijver zoek ik samen met jou waar de energie zit om te vernieuwen, zodat je weer verder kunt groeien. Samen kijken we waar je kunt beginnen. Verrassend vaak is dat heel dichtbij, want de beste manier om het gedrag van jouw personeel of klanten te veranderen, is te beginnen bij jezelf. Echte vernieuwing kun je trouwens niet alleen realiseren. Vernieuwen doe je samen.
Visionair
Wanneer ik met een ondernemer in gesprek ben, probeer ik altijd een beeld te krijgen van het toekomstplaatje. Ik vraag je bijvoorbeeld: “Waar sta je en waar wil je naartoe?” Veel ondernemers worden geleefd door de waan van de dag. Ik probeer jou daar bovenuit te halen, zodat je vanuit een drone-view kunt reflecteren over jouw positie vandaag en nieuwe doelen kunt stellen voor de toekomst. Want regeren is vooruitzien.
Realist
Als je doelen gesteld hebt, heb je een plan nodig om daar te komen. Doelen mogen best ambitieus zijn, maar een plan is nooit zweverig of complex. We maken het samen concreet en eenvoudig. Met een nuchtere en zakelijke aanpak help ik jou om helder te krijgen voor welke keuzes je staat en wat je morgen al kunt veranderen. Stap voor stap help ik je verder, zonder het doel uit het oog te verliezen. Doelgericht en vasthoudend gaan we samen op weg.
Analist
Als je ergens middenin staat, zie je soms door de bomen het bos niet meer. Met jouw kennis van zaken en de juiste vragen, komen we samen al snel tot de kern. Als analist lever ik kwaliteit en een scherpe analyse. Dat kan confronterend zijn, maar in die confrontatie zit ook de toegevoerde waarde. Met nieuwe inzichten kun je anders nadenken over jouw markt, jouw organisatie of zelfs jouw eigen gedrag. Dat is enorm waardevol voor de ontwikkeling van jezelf en jouw bedrijf.
Vernieuwer
Er schuilt in mij ook een vernieuwer. Of eigenlijk verschuilt die zich zelden. Met veel ijver zoek ik samen met jou waar de energie zit om te vernieuwen, zodat je weer verder kunt groeien. Samen kijken we waar je kunt beginnen. Verrassend vaak is dat heel dichtbij, want de beste manier om het gedrag van jouw personeel of klanten te veranderen, is te beginnen bij jezelf. Echte vernieuwing kun je trouwens niet alleen realiseren. Vernieuwen doe je samen.
Mijn werkwijze
Elke ondernemer heeft een uniek verhaal en komt daarin nieuwe vraagstukken tegen. Daarop sluit ik graag aan.
Daarom hanteer ik geen vast programma, maar luister ik goed naar wat er leeft bij jou als ondernemer. Vervolgens stel ik mijn hele arsenaal van modellen en methoden beschikbaar, om die toe te passen, al naar gelang de situatie en behoefte die we tegenkomen.
De rode draad in mijn werkwijze is dat het gaat om gezonde ontwikkeling van ondernemer en onderneming. De ondernemer groeit tijdens het traject in ondernemerschap en blijft daarbij steeds in zijn eigen kracht. Het bedrijf wordt tegelijkertijd ook volwassener. Dat geeft vitaliteit en continuïteit voor de toekomst.
Op freelancebasis werk ik samen met specialisten, die aansluiten bij mijn kernwaarden en die ik naar behoefte kan inzetten. Ik kan en wil niet alles zelf doen, maar focus houden op datgene waar ik zelf goed in ben.
Mijn vragen
Mijn 4 favoriete vragen zijn:
- Waar sta je?
- Waar wil je naartoe?
- Hoe ga je daar komen?
- Wat heb je nu nodig?
Behalve dat ik graag deze en nog vele andere vragen stel, help ik ook met het vinden van antwoorden op jouw vragen. Want als jij antwoorden vindt, kun je verder. En daar gaat het tenslotte om.
Mijn 4 kleuren
Tijdens de coachingstrajecten gebruik ik een model met 4 kleuren, die staan voor activiteitein in jouw bedrijf. Dit kleurenmodel maakt snel helder waar we in onze gesprekken over spreken en of je met de juiste dingen bezig bent.
business operatie: het primaire bedrijfsproces, waar het geld van daag wordt verdiend
business support: allerlei ondersteunende zaken die je wel nodig hebt, maar niet direct geld opleveren
business strategie: het overzien en managen van jouw bedrijf, kijkend naar het geld van morgen
business identiteit: het DNA dat onder jouw bedrijf zit en jou uniek maakt, waarvoor mensen jou kiezen
Podcasts
Wil je meer horen over Frank? Hier zijn enkele podcasts waar Frank te gast is geweest.
A5tien – juli 2023
Groei voor je bedrijf en groeien als ondernemer
Marketing Madame – augustus 2022
Jezelf laten zien met marketing
Jouw verhaal
Graag luister ik ook naar jouw ondernemersverhaal, hoor ik waar jij staat, hoe je daar gekomen bent en waar je naartoe wilt. Ik nodig je daarom uit om kennis te komen maken. Dat geeft ook meer ‘gevoel’ en vertrouwen.
Waarom Frank als Business Coach?
De kennis van een
De ervaring van een
manager
De daadkracht van een
ondernemer
Zijn wij al gelinkt?
Frank Business Consulting is aangesloten bij NOBCO, de beroepsorganisatie voor coaches.