De bedrijfslevenscyclus

Elke onderneming is uniek en doorloopt zijn eigen unieke ontwikkeling. Toch doorloopt elke onderneming dezelfde patronen als andere bedrijven. We noemen dat de bedrijfslevenscyclus en die is eigenlijk afgeleid van de product lifecycle. Dat is interessant. Want als je herkent waar je staat, kun je leren van andere bedrijven.

 

De startfase

Als je een onderneming start, begin je aan jouw bedrijfslevenscyclus. Je gaat in de markt vertellen wat je aanbiedt en je gaat op zoek naar leads en naar jouw eerste klanten. De eerste stappen van deze startfase zijn wel leuk, maar dan kom je in de fase dat je meer klanten nodig hebt en de successen moet gaan herhalen. Die periode kan lastig zijn. In jouw zoektocht naar succes kom je de nodige uitdagingen tegen en moet je zogezegd door een soort onzichtbare muur heen breken, of misschien wel door meerdere muren.

 

De groeifase

Wanneer je eenmaal jouw sleutels naar succes hebt gevonden, wordt het makkelijker om dat succes te herhalen. Je weet wat wel en niet werkt en je wordt steeds effectiever. Dat brengt je in de groeifase. Groeien is leuk, maar je bereikt al snel een plafond. Je hebt meer mensen nodig, meer handelskanalen, meer samenwerkingen, grotere partners, handige systemen en/of duidelijke processen. Je moet tenslotte de groei bij zien te houden of op gang zien te houden. Als je het goed doet, kun je meerdere groeistappen achter elkaar maken.

Stabilisatie of krimp

Hoe goed of mooi jouw producten en diensten ook zijn, er komt een moment dat de economie omslaat, de markt verzadigd raakt of concurrentie oprukt. Na verloop van tijd komt er zelfs krimp. Dan blijkt stilstand achteruitgang te zijn en moet je gaan vernieuwen. Vernieuwen is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, zeker wanneer je bedrijf intussen groot en log is geworden. Vernieuwen is dan een hele kunst, maar het kan wel.

Vanuit een situatie van stabiliteit of krimp kun je best weer opkrabbelen en een volgende bedrijfslevenscyclus in gaan. Dat patroon kun je een aantal keren herhalen.

Pre-pensioen

Vroeg of laat komt voor elke ondernemer een moment om het bedrijf over te dragen of op te heffen. Overdracht biedt continuïteit voor medewerkers en klanten. Het voorziet ook in een stukje pensioen voor de verkopende ondernemer. Daarvoor moet je als ondernemer wel op tijd beginnen.

Als een bedrijf echt niet meer te levensvatbaar is, moet je eruit zien te halen wat er nog in zit. Als je dat op tijd doet, kun je er nog wat waarde uit halen en/of continuiteit bieden voor medewerkers en klanten.

In welke fase zit jij? En wat betekent dat?

Wil je weten waar jouw bedrijf staat en wat de volgende stap is? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.