Als je weet “waarom” je doet wat je doet en scherp hebt “wat” je precies aanbiedt, komt de vraag “hoe” je dan precies jouw klanten bereikt, dus op jouw marktkanaal. Als groeiende ondernemer moet je regelmatig nadenken over jouw marktkanaal als route voor groei. En dan graag zodanig dat je zelf misbaar wordt in het verkoopproces.

Het netwerk van de ondernemer

Marktkanalen zijn essentieel om het product in de markt te zetten en geld te verdienen. Het product bepaalt het marktpotentieel, maar het marktkanaal bepaalt hoeveel je daarvan gaat verzilveren en hoe snel.

Veel kleine bedrijven zijn voor hun opdrachtenstroom sterk afhankelijk van het netwerk van de ondernemer, simpelweg omdat die vanaf het begin de contacten heeft opgebouwd met partners en klanten. Deze persoonlijke relaties zou je graag willen overbrengen naar het bedrijf.

Een systeem

Een hele praktische stap om contacten naar het bedrijf over te dragen, is om ze in kaart te brengen en op te slaan in een systeem. Zo een systeem heet een CRM pakket. CRM staat voor Customer Relations Management. In het CRM pakket kunnen naast de contactgegevens ook aantekeningen over leads, gesprekken, klantbehoeften, aanbiedingen, opdrachten en gemaakte afspraken worden bijgehouden, zodat de informatie toegankelijk wordt voor anderen.

Het proces

Het is ook goed om het verkoopproces in kaart te hebben. Natuurlijk kan dat heel verschillend lopen, maar het overgrote deel van de klanten komt toch stap voor stap binnen, door eerst over je te horen, een keer kennis te maken, een prijsopgave te ontvangen, etc. Dit proces heet de sales funnel (trechter) en wordt inzichtelijk als je het CRM pakket goed inricht.

Er zit nog een stap voor de sales funnel, of eigenlijk een heel proces. En dat is de marketing. Misschien doe je daar nog niets (bewust) aan, maar het kan je zeker helpen om verder te groeien. Let dan op dat elke marketingactiviteit ergens toe moet leiden en dat je resultaten meetbaar gaat maken. Social media activiteiten moeten bijvoorbeeld resulteren in het bezoek van de website en een website moet leads, workshop deelnemers of online aankopen opleveren.

Systematiseren

Het gedrag van klanten kun je niet sturen. Maar je kunt wel de eigen processen systematiseren. Zo kun je voor social media een strategie en content kalender maken. Zo kun je ook zorgen dat een Call-2-Action vanaf de website opgevolgd wordt, bijvoorbeeld door z.s.m. iemand te laten bellen en de vraag ook verder op te volgen.

Het verkoopproces kan gesystematiseerd worden door standaard offerte teksten te maken en altijd na te bellen of de offerte duidelijk is en er nog andere vragen zijn. Nabellen verhoogt de slagingskansen van een aanbieding. Merk op dat menig ondernemer door alle drukte weleens vergeet om een aanbieding te maken of na te bellen. Het systematiseren en overdragen van deze werkzaamheden heeft daarom vaak een gunstig effect op de verkoopresultaten.

Nieuwe marktkanalen

Soms kun je een versnelling van jouw groei te creëren door nieuwe marktkanalen te maken. Zo kun je voor fysieke producten resellers zoeken, zodat je extra verkooppunten creëert. Ook online verkopen is voor veel producten een goed alternatief. Voor diensten zie je vaak dat concept eerst kleinschalig wordt bewezen en vervolgens omgezet naar een franchise formule.

Houd bij de keuze van jouw marktkanalen rekening met de markttrends. Zo zie je tegenwoordig dat veel retailers zonder eigen product en/of webshop in de problemen komen. Data verdwijnt allemaal naar de cloud. Accountants laten klanten steeds meer online facturen inboeken. TV broadcasting loopt hard terug door on demand streaming. Het is beter als jouw keuzes niet ingaan tegen de markttrends, want met de stroom mee verkoopt makkelijker.

Jouw ambassadeurs

Een specifieke markttrend is dat referenties belangrijker worden. Jouw partnerrelaties en tevreden klanten vormen een enorm netwerk van onbetaalde verkopers, die met alle plezier iemand doorverwijzen of een aanbeveling geven aan hun relaties. Dat levert zeer waardevolle leads op, met een hoge slagingskans. Bij een doorverwijzing is de behoefte namelijk al bevestigd en bij een aanbeveling is de moeilijke stap van geloofwaardigheid creëren al gedaan. Een betere marketing kun je niet wensen.

Maar weinig bedrijven maken goed gebruik van deze verkoopkracht en dat is een gemiste kans. Deze onbetaalde verkopers vragen vaak niet meer dan geïnformeerd en betrokken te blijven om hun rol te kunnen spelen. Je moet hen dan wel betrokken houden.

Is jouw marktkanaal up-to-date?

Veel MKB ondernemers zijn al een tijd bezig en doen al jaren hetzelfde. Het zou je verbazen wat er allemaal veranderd is in marketing en sociale netwerken. Wil je eens sparren over jouw marktkanaal als route voor groei? Neem dan gerust contact op om een afspraak te maken.

 

 

 

 

 

In de beginfase moet een ondernemer creatief zijn en zijn aanbod bij kunnen stellen. Om latere groei te realiseren, heeft een bedrijf juist producten en/of diensten nodig, die volwassen zijn en waarvan vast omlijnd is wat er aan de klant beloofd wordt, hoe het wordt gemaakt en hoe er wordt afgeleverd. Het product is de kern van jouw bedrijf en van het potentieel.

De rol van het product

Het product is de kern van jouw onderneming. Het product bepaalt hoeveel vraag er is in de markt, welke prijs klanten willen betalen en wat de kostprijs ervan is. Het product bepaalt dus eigenlijk het verdienpotentieel voor jouw bedrijf.

Weet je wat jouw product is? Misschien heb jij een eigen product ontwikkeld, of misschien heb je je aangesloten bij een franchiseformule en gebruik je hun product. Of misschien ben jij distributeur van producten van derden. In elk geval heb je “iets” te bieden. En dat ‘iets’ noemen we hier voor het gemak even jouw product.

Volwassenheid

Wanneer je jouw product, dienst of concept zelf hebt ontwikkeld als kleine zelfstandige, zijn product, bedrijf en ondernemer heel sterk met elkaar verweven geraakt. Je bent met veel creativiteit begonnen om jouw product te verkopen, maken en leveren. En dat product is gevormd door successen in de markt. Wellicht is het product nog steeds in ontwikkeling.

Als je gaat groeien, is het logisch en ook belangrijk dat jouw product, bedrijf en de ondernemer apart komen te staan. Andere werknemers moeten jouw product ook kunnen verkopen, maken en/of leveren. En mogelijk moeten andere bedrijven dat ook kunnen, afhankelijk van de marktkanalen die passen bij jouw business model.

Kortom, bij een volwassen bedrijf hoort een “volwassen product”, dat niet continu verandert, maar een bepaalde volwassenheid en stabiliteit heeft bereikt.

Positionering

Het product is de kern van jouw positionering. Een volwassen product heeft allereerst een duidelijke positionering, ofwel een duidelijk antwoord op de vraag: “Wat biedt je aan?” Als je niet meer zelf de enige verkoper van jouw product wilt zijn, moet je dit zodanig helder maken, dat anderen het product ook kunnen verkopen.

Elk product is ontwikkeld voor een specifieke doelgroep en voorziet in een behoefte van die doelgroep. Zelfs wanneer het product technisch gezien universeel is, wordt het aanbod toch afgestemd op een beperkte doelgroep. Kijk bijvoorbeeld naar de aanbieders van mobiele telefonie, die allemaal van dezelfde netwerken gebruikmaken en toch verschillende proposities aanbieden voor bijvoorbeeld studenten, ondernemers en gepensioneerden.

De positionering wordt ook wel uitgedrukt in de marketing mix, bestaande uit 4 P’s. De 4 P’s gaan over het product, de prijs, de promotie en de plaats. Deze moeten allemaal bij elkaar passen, zodat de marketing mix in balans is.

Het komt vooral bij kleine ondernemers vaak voor dat de marketing mix uit balans is. Als een bedrijf bijvoorbeeld een hoge kwaliteit product wil verkopen aan klanten die vooral de prijs belangrijk vinden, leidt dat tot weinig verkopen of tot dunne marges. Het aanpassen van de marketing mix kan de ondernemer in dat geval veel meer opleveren dan het vergroten van de verkoopinspanningen.

Product portfolio

Als een bedrijf eenmaal een product heeft, dat goed aansluit bij de doelgroep, kan het bedrijf het portfolio aan producten uitbreiden. Hiermee kun je bestaande klanten verleiden tot nieuwe aankopen. Herhaalaankopen zijn makkelijker dan nieuwe klanten vinden. En des te vaker een klant koopt, des te loyaler deze in de toekomst zal blijven.

De essentie van een succesvol bedrijf is eigenlijk eenvoudig. Het is jouw vermogen om een product of dienst te leveren, waarvoor mensen een prijs betalen, die voldoende boven jouw kostprijs ligt, zodat je winst maakt en nog meer producten en diensten kunt aanbieden.

(Brian Tracy)

Bedrijven die meerdere producten voeren, moeten goed blijven kijken naar de resultaten. Het is belangrijk om verliesgevende producten te verbeteren, zodat ze winst opleveren. Als dat niet lukt, kun je beter afscheid nemen van dat product. Ook producten die afleiden van de visie kun je beter afstoten.

Wat het oplevert

Als je een “volwassen product” hebt, wordt het makkelijker om klanten te verleiden en over te halen tot aankoop. Ook in het produceren wordt het makkelijker voor mensen om samen te werken zonder dat de ondernemer hier continu bij moet zijn. De ondernemer kan dan verder werken aan de optimalisatie van het proces en zorgen dat medewerkers dat deel doen waar ze echt goed in zijn.

Tenslotte levert een “volwassen product” minder afstemming, fouten en dus meer marges op. Dat verhoogt niet alleen de winst van dit jaar, maar ook de waarde van jouw bedrijf op langere termijn. De resultaten worden immers voorspelbaar, geoptimaliseerd en minder afhankelijk van de ondernemer.

Waar staat jouw product?

Wil je graag weten hoe volwassen jouw product of product portfolio is? Met alle plezier komen we een keer bij je langs om hierover te praten.

 

Elke ondernemer is uniek en doorloopt zijn eigen unieke weg. Tijdens zijn ondernemers levenscyclus doorloopt de ondernemer toch hetzelfde patroon als veel andere ondernemers. Dat is interessant. Want als je herkent waar je staat, kun je leren van andere ondernemers.

 

De startfase

Als je een eigen onderneming start, begin je aan jouw levensloop als ondernemer. Je gaat in de markt vertellen wat je aanbiedt en je gaat op zoek naar leads en naar jouw eerste klanten. Dat gaat meestal wel goed.

Maar dan komt de fase dat je meer klanten nodig hebt en succes wilt gaan herhalen. Deze periode kan best lastig zijn. In jouw zoektocht naar succes kom je als ondernemer de nodige uitdagingen tegen en moet je zogezegd door een soort onzichtbare muur heen breken, of misschien wel door meerdere muren.

 

De groeifase

Wanneer je eenmaal jouw sleutels naar succes hebt gevonden, wordt het makkelijker om dat succes te herhalen. Je weet wat wel en niet werkt en je wordt steeds effectiever. Dat brengt je in de groeifase.

Groeien is leuk, maar je bereikt al snel een plafond. Je hebt al snel meer mensen nodig. Naarmate je groeit, wordt het steeds drukker en groeit de behoefte aan “grip en rust”. In deze fase moet je als ondernemer zien om te schakelen van vakman naar leider. Je moet dingen durven overlaten aan anderen.

Stabilisatie of krimp

Wanneer je weet hoe je verder kunt groeien, kun je vaak meerdere groeistappen achter elkaar maken. Dit doe je inmiddels vanuit grip en rust, al dan niet geholpen door sparring partners.

De markt is echter continu in beweging. Je wordt daarom ook weleens geconfronteerd met tijden waarin groei niet meer vanzelfsprekend is. Denk aan economische teruggang, de opkomst van nieuwe technologie, nieuwe concurrentie, of een belangrijke trend bij klanten of leveranciers. Dan blijkt stilstand achteruitgang te zijn en moet je gaan vernieuwen. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, vooral als de vernieuwing gaat over het DNA van jouw bedrijf.

Pre-pensioen

Vanuit een situatie van stabiliteit of krimp kun je vaak best weer opkrabbelen en opnieuw een soort startfase of een nieuwe groeifase in gaan. Dat patroon kun je een aantal keren herhalen.

Vroeg of laat komt voor elke ondernemer een moment om het bedrijf op te heffen of over te dragen. Overdracht biedt continuïteit voor medewerkers en een pensioen(bijdrage) voor de vertrekkende ondernemer. Om dit mogelijk te maken, moet je als ondernemer wel op tijd beginnen met de voorbereidingen.

In welke fase zit jij?

Ben je zelf MKB ondernemer en vind je dit interessant? Wil je weten waar je staat en wat de volgende stap is in jouw groeipad? Neem gerust contact met ons op via de contactpagina.

 

De MKB ondernemer die zelf voor een groot deel in de operatie zit en het druk heeft, vormt een plafond voor zijn eigen groei. Er is namelijk altijd een einde aan harder werken. Visie is de sleutel voor groei. De vakman wordt daarmee een leider voor zijn eigen organisatie.

 

Herken je dit?

Als ondernemer ben je zelf het bedrijf begonnen. Na verloop van tijd zijn er mensen bij gekomen en die doen gewoon hun werk. Zelf ben je de vakman. Je zorgt voor goede klantrelaties en voor een goede kwaliteit van het werk. Je hebt het in die zin niet nodig om met mensen te gaan zitten om een slogan te bedenken. Ook jouw klanten vragen er niet om. En trouwens, als iemand een vraag heeft, dan stellen ze die toch gewoon. Je bent er namelijk altijd.

En toch heeft het ook een keerzijde. Soms merk je namelijk dat je echt altijd overal moet zijn en dat lukt helemaal niet. Iedereen doet zijn uiterste best hoor, maar als de vakman heb je het gewoon heel druk. Juist door die drukte kun je eigenlijk niet nog verder groeien. We hebben deze kennisblog geschreven om ondernemers op weg te helpen.

Het interne kompas van de ondernemer

Bij veel MKB bedrijven is visie een ondergeschoven kindje. De passie is er meestal wel, met name in de drijfveren van de ondernemer zelf. Die passie bepaalt de keuzes die de ondernemer dagelijks maakt. Medewerkers en klanten zien de keuzes wel, maar het kompas blijft dan intern. Dat gaat goed zolang de ondernemer dagelijks betrokken blijft, maar het vormt een barrière voor groei.

Gedeelde visie

Naarmate de onderneming groeit, wordt het belangrijker dat de ondernemer zijn eigen passie naar buiten brengt in een duidelijke visie. Zolang de visie niet gedeeld wordt door het team, zal het bedrijf namelijk altijd afhankelijk blijven van de ondernemer.


De ondernemer die een leider wil zijn, heeft visie nodig en moet deze gaan delen. Mensen worden namelijk niet gemotiveerd door goed doordachte plannen, maar door visie. Toen Martin Luther King in 1963 zijn befaamde speech heeft gehouden, zei hij niet “Ik heb een plan”, maar “Ik heb een droom”.

Visie lijkt in de eerste plaats voor medewerkers en klanten bedoeld te zijn, maar de eerste winst is voor de ondernemer zelf. Visie helpt namelijk om doelen te stellen en jouw aandacht te verleggen van de operatie naar de onderneming. Bedenk dat er altijd mensen zijn die de operatie kunnen aansturen, maar dat de ondernemer de aangewezen leider is, die de onderneming verder kan laten groeien.

Visie motiveert medewerkers

Het hebben van visie of een droom, is belangrijk om mensen te motiveren en te inspireren. Als de medewerkers jouw visie begrijpen, hoef je niet meer elke stap voor te zeggen, maar gaan ze de keuzes maken die daarbij aansluiten.Een goede visie zal ook bijdragen aan een sterke bedrijfscultuur, niet alleen omdat medewerkers erin geloven, maar ook omdat visie gaat leiden tot duidelijke doelen en tot successen.

Wanneer mensen geloven wat jij gelooft, werken ze met bloed, zweet en tranen. Wanneer ze niet geloven wat jij gelooft, werken ze voor je geld.

Simon Sinek

Volgens Edgar Schein(1) is cultuur vooral de resultante van successen. Dat wil zeggen dat mensen geneigd zijn om de dingen te herhalen die in het verleden successen hebben gebracht. Daarom is het dus ook belangrijk om successen te vieren.

Visie stimuleert klanten

Ook naar de markt toe is visie belangrijk. Klanten kopen namelijk vaker op basis van waarden en geloof dan op basis van rationele voordelen. Simon Sinek(2) legt dit heel mooi uit in zijn verhaal over de Golden Circle.

Ook voor de MKB ondernemer kan dit relevant zijn, maar als je jezelf herkent als de ondernemer die zelf voor een groot deel in de operatie zit, is dit wellicht nog een beetje ver weg. Begin daarom klein, door je eigen passie en drijfveren op te schrijven. Zie de tips in het kader hieronder. En als je ergens blijft hangen, tob dan niet te lang, maar zoek een business consultant.

Op zoek naar jouw visie

  • Begin klein, door je eigen passie en drijfveren op te schrijven.
  • Kijk ook naar je activiteiten en naar je markt.
  • Sluit je ogen eens en denk na over jouw ideale toekomstbeeld.
  • Probeer dat samen te vatten tot een visie in 1 zin, zonder bijzinnen.
  • Ga dit eens delen met de mensen in jouw directe omgeving en luister naar hun reacties.

Heb je een vraag, of wil je feedback over jouw visie? Deel deze dan gerust met me. Dan stuur ik je in elk geval een persoonlijke reactie.