De MKB ondernemer die zelf voor een groot deel in de operatie zit en het druk heeft, vormt een plafond voor zijn eigen groei. Eén van de stappen om hier doorheen te komen, is het vormen en delen van visie. De vakman wordt daarmee een leider voor zijn eigen organisatie.

Herken je dit?

Als ondernemer ben je zelf het bedrijf begonnen. Na verloop van tijd zijn er mensen bij gekomen en die doen gewoon hun werk. Zelf ben je de vakman. Je zorgt voor goede klantrelaties en voor een goede kwaliteit van het werk. Je hebt het in die zin niet nodig om met mensen te gaan zitten om een slogan te bedenken. Ook jouw klanten vragen er niet om. En trouwens, als iemand een vraag heeft, dan stellen ze die toch gewoon. Je bent er namelijk altijd.

En toch heeft het ook een keerzijde. Soms merk je namelijk dat je echt altijd overal moet zijn en dat lukt helemaal niet. Iedereen doet zijn uiterste best hoor, maar als de vakman heb je het gewoon heel druk. Juist door die drukte kun je eigenlijk niet nog verder groeien. We hebben deze kennisblog geschreven om ondernemers op weg te helpen.

Het interne kompas van de ondernemer

Bij veel MKB bedrijven is visie een ondergeschoven kindje. De passie is er meestal wel, met name in de drijfveren van de ondernemer zelf. Die passie bepaalt de keuzes die de ondernemer dagelijks maakt. Medewerkers en klanten zien de keuzes wel, maar het kompas blijft dan intern. Dat gaat goed zolang de ondernemer dagelijks betrokken blijft, maar het vormt een barrière voor groei.

Gedeelde visie

Naarmate de onderneming groeit, wordt het belangrijker dat de ondernemer zijn eigen passie naar buiten brengt in een duidelijke visie. Zolang de visie niet gedeeld wordt door het team, zal het bedrijf namelijk altijd afhankelijk blijven van de ondernemer.


De ondernemer die een leider wil zijn, heeft visie nodig en moet deze gaan delen. Mensen worden namelijk niet gemotiveerd door goed doordachte plannen, maar door visie. Toen Martin Luther King in 1963 zijn befaamde speech heeft gehouden, zei hij niet “Ik heb een plan”, maar “Ik heb een droom”.

Visie lijkt in de eerste plaats voor medewerkers en klanten bedoeld te zijn, maar de eerste winst is voor de ondernemer zelf. Visie helpt namelijk om doelen te stellen en jouw aandacht te verleggen van de operatie naar de onderneming. Bedenk dat er altijd mensen zijn die de operatie kunnen aansturen, maar dat de ondernemer de aangewezen leider is, die de onderneming verder kan laten groeien.

Visie motiveert medewerkers

Het hebben van visie of een droom, is belangrijk om mensen te motiveren en te inspireren. Als de medewerkers jouw visie begrijpen, hoef je niet meer elke stap voor te zeggen, maar gaan ze de keuzes maken die daarbij aansluiten.Een goede visie zal ook bijdragen aan een sterke bedrijfscultuur, niet alleen omdat medewerkers erin geloven, maar ook omdat visie gaat leiden tot duidelijke doelen en tot successen.

Wanneer mensen geloven wat jij gelooft, werken ze met bloed, zweet en tranen. Wanneer ze niet geloven wat jij gelooft, werken ze voor je geld.

Simon Sinek

Volgens Edgar Schein(1) is cultuur vooral de resultante van successen. Dat wil zeggen dat mensen geneigd zijn om de dingen te herhalen die in het verleden successen hebben gebracht. Daarom is het dus ook belangrijk om successen te vieren.

Visie stimuleert klanten

Ook naar de markt toe is visie belangrijk. Klanten kopen namelijk vaker op basis van waarden en geloof dan op basis van rationele voordelen. Simon Sinek(2) legt dit heel mooi uit in zijn verhaal over de Golden Circle.

Ook voor de MKB ondernemer kan dit relevant zijn, maar als je jezelf herkent als de ondernemer die zelf voor een groot deel in de operatie zit, is dit wellicht nog een beetje ver weg. Begin daarom klein, door je eigen passie en drijfveren op te schrijven. Zie de tips in het kader hieronder. En als je ergens blijft hangen, tob dan niet te lang, maar zoek een business consultant.

Op zoek naar jouw visie

  • Begin klein, door je eigen passie en drijfveren op te schrijven.
  • Kijk ook naar je activiteiten en naar je markt.
  • Sluit je ogen eens en denk na over jouw ideale toekomstbeeld.
  • Probeer dat samen te vatten tot een visie in 1 zin, zonder bijzinnen.
  • Ga dit eens delen met de mensen in jouw directe omgeving en luister naar hun reacties.

Heb je een vraag, of wil je feedback over jouw visie? Deel deze dan gerust met me. Dan stuur ik je in elk geval een persoonlijke reactie.

1 antwoord
  1. Marco Bosma
    Marco Bosma zegt:

    Hallo Frank,

    Het is enorm belangrijk om als leider van een bedrijf, of een afdeling een visie te hebben. Zeker als een bedrijf gaat groeien en er zijn meerdere managers binnen je bedrijf aanwezig en je bedrijf groeit van 10 naar 20 en 20 naar 40 mensen. Ik heb bij meerdere klanten gezien hoe het algemeen management dit heel goed kan beheersen door haar visie en bedrijfsdoelstellingen van een jaar heel helder en duidelijk te communiceren. Vaak is het ook een kwestie van herhalen en proberen deze doelstellingen te integreren in de persoonlijke doelstellingen van alle overige werknemers. Dat is een heel traject waar de klant wel centraal moet blijven staan. Succes ermee.

    Marco Bosma
    Foresta Blue International
    Financial Business Consultancy

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *