Zakelijke doelen opstellen

Zakelijke doelen opstellen is belangrijk, want zonder doel ben je doelloos. Dan weet je echt niet waar je uitkomt. Veel ondernemers komen op een bepaald punt in hun ondernemerslevenscyclus tot de ontdekking dat ze niet meer doen wat ze leuk vinden en vragen zich dan af: “Hoe ben ik hier terechtgekomen?” Dit kun je voorkomen door opstellen van zakelijke doelen.

Doelen opstellen

Zakelijke doelen opstellen

Stel zakelijke doelen op

Wist je dat de meeste MKB ondernemers en zzp-ers geen zakelijke doelen opstellen voor het nieuwe jaar? Dat geldt voor zeker 80% van de ondernemers. De beredenering is dat de praktijk toch altijd anders loopt en dat heeft 2020 natuurlijk wel bewezen. Wie had dit zien aankomen?

Toch hebben mijn doelen me geholpen, want toen de lockdown kwam, heb ik opnieuw gekeken naar mijn doelen en ben ik nieuwe plannen gaan maken die pasten bij de nieuwe situatie. En aan het einde van het jaar was het fijn om te constateren dat ik ondanks de tegenslagen toch mijn doelen had bereikt.

Zakelijke doelen opstellen is niet zo moeilijk en je hebt geen heisessies voor nodig.

  • Ga er gewoon even voor zitten en droom wat je het komende jaar zou willen bereiken.
  • Maak zowel kwalitatieve doelen als kwantitatieve doelen.
  • Beperk jezelf tot maximaal 5 doelen, want meer doelen kun je toch niet onthouden.
  • Schrijf die doelen in steekwoorden ergens op waar je ze regelmatig ziet.

Je hoeft op dit punt nog niet in detail te bedenken hoe je die doelen gaat halen, maar je hebt wel een doel nodig om doelgericht te zijn.

Doelen zakelijk en SMART maken

Zakelijke doelen opstellen

Maak je doelen SMART

Zakelijke doelen opstellen is niet genoeg. Je moet ze ook SMART maken. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdgebonden. Dat lukt niet met alle doelen, maar wel met de meeste.

Specifiek

Wees specifiek. Je kunt bijvoorbeeld wel zeggen dat je 30% wilt groeien, maar is dat in omzet, in personeel of in winst? En wil je dan in december 30% meer omzetten dan in december vorig jaar, of gaat het over de jaaromzet?

Meetbaar

Maak je doelen ook meetbaar. Een subjectief doel om op social media beter zichtbaar te worden, kun je bijvoorbeeld goed meetbaar maken door het aantal website bezoeken dat je per maand wilt krijgen.

Ambitieus

Maak je doelen ambitieus. Als je een te makkelijk of veilig doel stelt, heeft het natuurlijk geen effect. Daar ga je niet harder voor lopen.

Realistisch

Houd het wel realistisch. Als je doel te groot is, weet je zeker dat je faalt. Je raakt dan al snel ontmoedigd, waarna je niet meer naar het doel gaat kijken.

Tijdgebonden

Maak tenslotte jouw doel tijdgebonden. Als je alleen maar zegt dat je 30% wilt groeien en niet wanneer je het doel bereikt wilt hebben, is het makkelijk om je doelgerichte aanpak voor je uit te schuiven.

Je zult merken dat de SMART doelen een stuk langer zijn in de beschrijving dan de doelen die je eerst had gesteld. Deze langere omschrijving is ook best lastig om te onthouden. Het beste kun je jouw originele doelen in steekwoorden aanhouden als herinnering. Zo nodig zoek je de SMART doelen weer op.

Zakelijke doelen delen

Zakelijke doelen opstellen

Samen kom je verder

Nu komt het punt om jouw doelen niet alleen voor jezelf te houden. Het helpt om erover te gaan vertellen, want gedachten worden woorden, woorden worden daden en daden worden gewoonten en gewoonten zorgen voor succes.

Als je aan iemand vertelt wat jouw doelen zijn, gaan ze voor jezelf meer leven. Je gaat er als het ware achter staan. Je krijgt er wellicht vragen over en mogelijk ook tips of herinneringen later in het jaar.

Deze stap vraagt wel een stukje kwetsbaarheid. Wat zullen mensen zeggen van jouw doelen? En wat als je jouw doelen niet haalt? De feedback die je kunt krijgen, is echter te waardevol om te laten liggen. Met de feedback kun je jouw doelen verfijnen en je plannen vormgeven.

Let wel op met wie je jouw plannen deelt. Deel ze niet zomaar op social media, want daar leest jouw concurrent mee en je krijgt er geen waardevolle feedback. Deel ze met iemand die betrokken wil zijn en jou ook kan helpen. Als je een business partner hebt, is het natuurlijk logisch dat jullie dit samen doen. Een derde kan daarin nog helpen.

Subdoelen opstellen

Zakelijke doelen opstellen

Bepaal tussentijdse doelen

Als je de voorgaande stappen hebt genomen, zijn de doelen al veel meer voor je gaan leven. Wellicht merk je al dat ze richting geven aan wat je zegt en doet. Toch is het lastig om dit een heel jaar vol te houden als je tussentijds niet kunt zien of het de goede kant op gaat. Stel daarom tussentijdse doelen op.

Maak subdoelen per kwartaal, zodat je tussentijds kunt meten hoever je zit. Als je een kwartaal jouw doelen niet haalt, is er nog niets aan de hand. Je weet dan dat je er nog iets harder aan moet trekken.

Doorpakken en volhouden

Maandelijks breng ik een kennisartikel uit over ondernemen. Deze maand was het onderwerp “Zakelijke doelen opstellen”. Volgende maand gaat het over “Nieuwe plannen maken” om jouw doelen te bereiken. Om geen kennisartikel te missen kun je jezelf middels onderstaand formulier aanmelden. Je krijgt dan per E-mail een bericht wanneer het volgende kennisartikel uitkomt.

Over Frank Business Consulting

Wij helpen ondernemers met de groei van zichzelf en hun onderneming door middel van business coaching. Daarvan wordt het bedrijf succesvol van en de ondernemer gelukkig. Als business coach zijn we ondersteunend aan de ondernemer, als sparring partner of trusted advisor. We vertellen de ondernemer niet hoe het moet, maar zoeken samen naar een manier die bij hem of haar past. We zijn gevestigd in de Hoeksche Waard en werken ook tot ca. 50km daarbuiten, of online zelfs nog verder. Als je wilt kennismaken, kan dat altijd vrijblijvend. Je kunt zelf een afspraak inplannen via onze website.