Investeren of niet

Is dit nu de tijd om te investeren of niet? Aan de ene kant is dat verstandig, zodat je straks sterker uit de crisis komt dan jouw concurrent. Aan de andere kant echt niet, want het is nog niet duidelijk hoe de toekomst eruitziet en de reserves raken voor veel ondernemers op. Vorige maand heb ik geschreven over “zakelijk doelen stellen”. Nu komt de vraag “Ga je nu investeren of niet?”

Investeren in onzekere tijden

Investeren of nietHeel Nederland snakt naar een heldere routekaart uit de crisis, want we weten nog steeds niet hoe het gaat lopen. Wanneer mag alles weer open? En hoelang duurt dan het herstel? Trouwens, we horen veel over een staartje aan faillissementen. Wat betekent dat voor ondernemers? De onzekerheid nodigt natuurlijk niet uit om te investeren. Het is eerst overleven.

Aan de andere kant: als je weet dat je dit overleeft en kunt overzien welke verschuivingen er in jouw markt komen, dan is anticyclisch investeren heel zinvol. Als de markt dan straks aantrekt, sta je bij wijze van spreken vooraan met een draaiende motor. Zo kom jij “sterker uit de crisis”. Het FD schreef daarom op 4 januari “Ondernemers, Ga Investeren!”.

Snel of goed investeren

Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik heb het idee dat de manier waarop je tot een investeringsbeslissing komt heel sterk te maken heeft met de omvang van de investering en met de termijn waarvoor je investeert.

Korte termijn

Kansen op de korte termijn komen heel snel op en kunnen ook weer snel verdwijnen. Het gaat om laaghangend fruit en er is snelle actie vereist. De ondernemers die afgaan op intuïtie zijn hierin het snelst en meest succesvol. Maar niet alles is even succesvol als het lijkt. We hebben in 2020 veel wilde acties van ondernemers gezien om toch maar business te houden. En het is goed dat ze dit doen, want niets doen is een slechte keuze. Maar de vraag is hoeveel ze eraan verdiend hebben, of dat het vooral veel geld heeft gekost.

Lange termijn

Kansen voor de langere termijn zie je meestal langzaam aankomen en blijven langere tijd bestaan. Dit gaat niet over laaghangend fruit plukken, maar om een structurele inkomstenstroom op te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van nieuwe marktkanalen voor je producten. Dat vraagt meer geduld en je hoeft ook minder snel te zijn. Het is belangrijker dat je het goed aanpakt. En om het goed te doen, is vaak tijd en kapitaal nodig. Hier scoren de ondernemers die een goede analyse en business case maken het beste. Deze investeringen gaan soms tegen je gevoel in.

Investeren vanuit een lockdown

Hoofd en Hart 1In deze tijd gebeurt er weinig nieuws en blijkt de weg naar herstel geleidelijk te zijn. De intuïtieven kunnen niet snel schakelen en voor de rationelen is er nog te veel onzekerheid. Help, hoe gaan we dan besluiten of we gaan investeren of niet? Eigenlijk zou je intuïtie en ratio dichter bij elkaar willen brengen. Dat kan op 2 manieren.

Hoofd en Hart 2Je kunt je gevoel als het ware toetsen door de ratio eraan toe te voegen. Er zijn beproefde methoden in innovatie management om jouw investeringsvraagstukken te objectiveren. Ook kunnen de investeringen op een slimme manier in fases opgedeeld worden, zodat je eerst met kleine investeringen de grootste onzekerheden eruit filtert. Zo een innovatie keuzemodel zit ook verwerkt in ons programma “Sterker uit de Crisis”. We vertellen er graag meer over.

Hoofd en Hart 3Als je juist veel kennis in je hoofd hebt en weet dat er een markt komt, maar niet weet waar je moet beginnen, of jezelf niet tot actie kunt zetten, helpt het om een sparringpartner te vinden die jou op gang helpt en het commitment naar boven haalt. Een goed gesprek met een business coach kan dan heel verhelderend zijn.

Voorbeeld

Mark Sturrus

Mark Sturrus, directeur XLIGN

Een mooi voorbeeld van anticyclisch investeren is de ThuiswerkRie van XLIGN. XLIGN heeft meegedaan aan het programma “Sterker uit de Crisis”. Omdat het aantal werkplekken op kantoren naar verwachting minder wordt, dacht XLIGN dat hun markt zou slinken. Dat was in de eerste plaats dus een bedreiging.

Tijdens het programma “Sterker uit de Crisis” heeft XLIGN ontdekt dat er ook een kans zit in deze ontwikkeling. Werkgevers blijven immers verantwoordelijk voor een goede werkplek. Zodra de lockdown urgentie weg is, zullen werkgevers bepaalde eisen gaan stellen aan de thuiswerkplek. XLIGN biedt daarvoor nu een nieuw product aan, namelijk de ThuiswerkRie. Op deze manier is XLIGN klaar om sterker uit de crisis te komen.

Jouw eigen vraagstuk

Zit jij ook met een vraagstuk en wil je eens praten over investeren of niet? Of waarin dan? Of hoe dan? Je bent altijd welkom voor een kennismaking. Dat kan met live met koffie of online. Neem contact op.