Ondernemen in een groeiende markt

Ondernemen in een groeiende markt

Ondernemen in een groeiende markt lijkt makkelijk, want er is immers voldoende vraag. Toch blijkt dit nu niet zo makkelijk te zijn, want waar de markt hard groeit, doet schaarste zich ook gelden. We hebben te maken met personeelstekorten, met schaarste in materialen en natuurlijk ook met ons eigen groeiplafond. In dit kennisartikel geven we voorbeelden en tips over ondernemen in een groeiende markt.

Personeelstekort

Na de coronacrisis zouden we een enorme opleving verwachten. Maar bedrijven hebben nu te maken met allerlei belemmeringen voor herstel en groei. De meest gehoorde belemmering is personeelstekort.

Wekelijks spreek ik ondernemers die genoeg vraag in de markt zien, maar zelf “nee” moeten zeggen tegen klanten, omdat ze onvoldoende capaciteit hebben om het werk uit te voeren. Sommige bedrijven hebben al werk aangenomen en merken dat er aan hun personeel wordt getrokken. Er zijn ondernemingen die 15% van hun personeel zijn kwijtgeraakt in enkele maanden tijd.

Met deze ondernemers spreek ik vaak over bestaand personeel binnen houden, nieuw personeel vinden en alternatieven om aan de vraag te voldoen. En soms gaat het zelfs over het aanpassen van hun businessmodel.

Schaarste van materialen

De uitdagingen van ondernemers zijn in korte tijd veranderd, zeker sinds de oorlog in de Oekraïne is uitgebroken. In de bouw bijvoorbeeld, speelt de schaarste van materialen een grote rol. Want de prijzen en levertijden van veel materialen zijn enorm opgelopen.

Het bouwproces is tegenwoordig vooral een logistieke uitdaging en die is in deze tijd alleen maar heftiger geworden. Als bijvoorbeeld 1 onderdeel uit de Oekraïne niet geleverd kan worden, kan een heel apparaat niet geleverd worden en valt soms een bouwproject stil. Dat heeft ook gevolgen voor planningen van andere betrokken partijen.

En dat staat nog los van de buitensporige prijsstijgingen. Aannemers die projecten voor een vaste prijs hebben aangenomen, worden geconfronteerd met prijzen die een veelvoud zijn van de prijzen waarmee ze hebben gecalculeerd. Wie gaat die meerkosten betalen?

Natuurlijk wil elke ondernemer in de keten zijn bedrijf open houden zonder zich te branden aan de gevolgen van deze schaarste. Met deze ondernemers gaat het gesprek daarom vaak over manieren om risico’s te beheersen, toch nieuw werk te kunnen aanbieden en mensen aan het werk te houden. Dat is een hele opgave.

Groeiplafond

Veel ondernemers zien hun markt opbloeien en genieten daar zodanig van, dat ze te laat schakelen en voor zichzelf een groeiplafond creëren.

Als je maandenlang op een laag pitje hebt gedraaid, is het natuurlijk lekker als je weer aanvragen krijgt en volop aan de bak kunt. Dan breekt zogezegd de lente in jouw bedrijf weer aan. Dat merkte een klant van mij ook en hij gaat er voluit voor.

Naast het maken van aanbiedingen, doet hij veel van de hand- en spandiensten zelf, want het lukt nog, hij vindt het ook leuk om te doen en zo verdient hij er het meeste aan. Hij merkt wel dat offertes soms langer blijven liggen dan bedoeld, omdat de hand- en spandiensten hem bezighouden. “Soms voelt het alsof je de hele dag niets hebt gedaan, maar de offertes blijven wel liggen.”

Als deze ondernemer zo doorgaat, is de huidige omzet het plafond. En dat terwijl de markt nog maar net begint los te komen. Als hij nu mee wil groeien met de aantrekkende vraag, moet er iets veranderen. Maar iemand aannemen is wel spannend. Wie neem je aan en kun je de mensen dan aan het werk houden? Gelukkig zijn we in het gesprek een stuk verder gekomen en is deze ondernemer nog op tijd om zijn plafond naar een hoger niveau te brengen.

Groeistrategie

Ondernemen in een groeiende markt gaat altijd gepaard met schaarste. Daarom zou elke ondernemer die te maken heeft met een groeimarkt de schaarste moeten zien aankomen en aan de slag moeten met een groeistrategie. En ook als je al te maken hebt met belemmeringen voor groei, is het niet te laat om daaraan te beginnen. En het kan best weleens strijdig voelen met de situatie waar je in zit, namelijk dat je geen personeel kunt vinden, te dealen hebt met schaarste, of eindelijk weer lekker bezig bent.

Het doel van een groeistrategie is om een plan te maken, waarmee je de belemmeringen kunt overwinnen of omzeilen. Wie daarmee al vorig jaar begonnen is, kan daar nu de vruchten van plukken.

Begin dit jaar had ik een update met een klant, die vertelde dat hij zo blij was met de groeistrategie om te plannen op een kleine overcapaciteit. Deze groeistrategie was logisch, omdat het bedrijf duidelijk groeiend is en in de markt nog meer groei wordt verwacht. Door die strategie had hij het hele jaar kunnen groeien zonder personeelstekort en met rust in de tent.

En ook nu scheelt het enorm. Ze hebben vorig jaar al zoveel stappen gezet op branding in de arbeidsmarkt en op het wervingsproces, dat ze nu op een lopende trein zitten. Ondernemers die nu hun wervingsproces nog moeten versterken, komen veel moeilijker aan personeel. Ook voor dit jaar maakt hij zich weinig zorgen over personeel. Ze zijn moeilijk te vinden, maar ze weten nu wel hoe dat moet.

Aan de slag

Als je zelf ook aan de slag zou willen met een groeistrategie, raden we je aan om in gesprek te gaan met iemand die niet met jou in de situatie zit, maar met iemand die jou er mogelijk bovenuit kan trekken.

Dit is een artikel voor ondernemers, uitgebracht door Frank Business Consulting. Als dit jou heeft geïnspireerd of getriggerd, praten graag met je verder over jouw situatie. Neem gerust contact op via [email protected]