Lente in jouw bedrijf

Zie jij ook al uit naar lente in jouw bedrijf? We hebben sociaal een gure winter gehad en zakelijk geldt dat voor de meeste ondernemers ook. De vooruitzichten zijn dat niet alle bedrijven dit overleven, maar voor de sterksten onder ons komt er weer een nieuwe lente aan.

Het net ophalen

Nu de nieuwe lente in beeld is, heb ik een paar belangrijke vragen. Als je namelijk gewoon weer van start gaat, is de kans groot dat je weer dezelfde dingen doet als vroeger, met hetzelfde resultaat. Daarom wil ik je uitdagen om even het net op te halen en nieuwe doelen te stellen. Ik heb 4 vragen die jou daarbij kunnen helpen:

– Wat wordt er dit jaar anders?
– Wat heb je geleerd en ontdekt?
– Wat zijn jouw nieuwe wensen?
– Wat ga je nu ECHT anders doen?

Wat wordt er dit jaar anders?

Zie jij ook al uit naar lente in jouw bedrijf? Het was een gure winter en je komt misschien wat gehavend uit de strijd, maar je haalt het. En dan? Wordt het weer een lente als in 2019? Of wordt het meer als 2020? Wat verwacht jij van jouw markt? De online retail heeft een blijvende stap voorwaarts gemaakt en we verwachten helaas minder winkels in ons straatbeeld. En het thuiswerken zal ook iets betekenen voor veel toeleveranciers van kantoren. Lees hierover ook het kennisartikel van een jaar geleden “Waarom business nooit meer ‘as usual wordt“.

Voor mij betekent het dat veel ondernemers nu baat hebben bij een business coach, maar dat de meesten niet durven te investeren. En logisch ook, als je elk dubbeltje moet omdraaien. Degenen die wel investern, kunnen vaak hun concurrentie voor zijn. Daar moet ik het van hebben.

En wat verwacht jij van de lente voor jou en jouw bedrijf?

Wat heb je geleerd en ontdekt?

Zie jij ook al uit naar lente in jouw bedrijf? Gelukkig, er is licht aan de horizon en we mogen straks weer.

Wat hebben we een bijzonder jaar achter de rug. Dit willen we in elk geval niet nog een keer meemaken. Maar als we het nog een keer meemaken, weten we in elk geval wat wel en niet werkt. We moeten onze leerpunten vooral goed opslaan in ons geheugen.

Mijn leerpunt uit deze crisis, is dat netwerken ook kan zonder grote bijeenkomsten en dat het niet gaat over de kwantiteit van je contacten, maar over de kwaliteit ervan. Daarom koester ik mijn warme contacten. Zij zijn degenen die me weer bij volgende prospects aan tafel zullen brengen. En zij (jullie) lezen ook mijn posts. ;-)

Daarnaast is weer bevestigd dat ik vooral moet laten zien welke waarde ik toevoeg. Daarom probeer ik waarde toe te voegen waar ik kom, betaald of onbetaald. Het is eigenlijk een oude wijsheid: “Zaai ’s morgens en ’s middags. Want je weet niet welk deel zal opkomen.”

En jij? Wat heb jij geleerd en ontdekt voor jezelf en voor jouw bedrijf?

Wat zijn jouw nieuwe wensen?

Zie jij ook al uit naar lente in jouw bedrijf? En zijn er dingen die je deze keer echt anders wilt?

Sommigen zijn er op pijnlijke wijze achter gekomen dat ze meer reserves hadden moeten opbouwen. Anderen hebben gemerkt dat dienend leiderschap wel mooi klinkt, maar dat in crisistijd steviger leiderschap nodig is. Ze willen ook na de crisis duidelijker de leiding nemen. Weer anderen hadden groei nooit als ambitie, maar willen nu toch echt af van de kwetsbaarheid waarin ze zitten.

Mijn nieuwe wensen zijn dat ik niet alleen de business coach wil zijn, die 1 maal per maand spar met ondernemers, maar dat ik ook ondernemers wil helpen met intensievere trajecten, met advies over hun business case, organisatie inrichting, vorming van een MT, behalen van doelen en dergelijke. Daarin heb ik veel toegevoegde waarde te leveren. Dat gaat verder dan alleen coaching.

Wat zijn jouw nieuwe wensen voor de nieuwe lente?

Wat ga jij ECHT anders doen?

En dan zijn we nu weer terug bij de belangrijkste en ook de lastigste vraag: Wat ga je ECHT anders doen?

Als business coach ben ik me zeer bewust van de neiging om iets anders te willen en toch weer hetzelfde te doen. Volgens Einstein is het waanzin om hetzelfde te doen en andere resultaten te verwachten. Daarom nu de vraag: Wat ga je ECHT anders doen? En hoe ga je zorgen dat je dat ook echt doet? Hierover schreven we al eerder in het kennisartikel “Het wissel omzetten“.

Mogelijk heb je hier al eerder over gehoord of gelezen. Maar je bent ook weer geneigd om weer gewoon door te gaan, met een grote kans op herhaling van zetten. We doen het allemaal, zelfs business coaches, die heel goed weten hoe het werkt. Als je het deze keer anders wilt, moet je het deze keer ook anders doen. En de beste manier om jouw doelen te halen, is door het samen met iemand anders te doen.

Heb je interesse om hier een keer over te sparren? Dat lijkt me leuk. Stuur me even een berichtje en dan gaan we eens samen in gesprek.