Bedrijfsresultaat verbeteren

Bedrijfsresultaat verbeteren

Wil jij als mkb-ondernemers het bedrijfsresultaat verbeteren? Dat is in elk geval economisch gezien een heel gezonde insteek. En als je een lange termijn visie hebt, is dit ook een duurzame aanpak. Jouw bedrijfsresultaat verbeteren kun je heel direct doen door te focussen op prijs, kosten en omzet. En als je dat doet, ontdek je wat er echt toe doet en wat echt relevant is voor jouw bedrijf.

De formule van bedrijfsresultaat

Als we het helemaal plat slaan, bestaat bedrijfsresultaat uit een aantal verkopen, tegen een verkoopprijs en met een kostprijs. Het bedrijfsresultaat is:

Resultaat = Aantal x ( Prijs – Kosten)

Er zijn daarom maar 3 manieren waarop je jouw bedrijfsresultaat kunt verbeteren, namelijk:

  1. Verhoog je prijs
  2. Verlaag je kosten
  3. Verhoog de omzet

Verhoog de prijs

De prijs verhogen is de snelste manier om het bedrijfsresultaat te verhogen, tenminste als klanten tegen de hogere prijs nog steeds jouw product willen kopen. De prijsverhoging kun je direct als extra resultaat rekenen.

Je krijgt echter wel te maken met de prijselasticiteit. Dat houdt in dat het aantal verkopen met een soort elastiek gekoppeld is aan de prijs, zodanig dat een hogere prijs tot minder kopers zal leiden. Zolang de meerprijs opweegt tegen het verlies van klanten, is dat een overweging. Maar je kunt de prijs dus niet oneindig blijven verhogen. En daar zit de crux van deze maatregel.

Als je jouw product in waarde kunt verhogen, is het wel mogelijk om de prijs verder op te voeren. Dat kan bijvoorbeeld door iets toe te voegen aan het product, door de kwaliteit te verhogen, door betere reviews te krijgen, of door een uitmuntende merkbeleving. Als de waarde van jouw product hoger wordt, mag ook de prijs omhoog.

Verlaag de kosten

De tweede manier om het bedrijfsresultaat te verbeteren, is door de kosten te verlagen. Als je bijvoorbeeld hetzelfde product kunt leveren door het goedkoper in te kopen, is het inkoopvoordeel directe winst voor jouw bedrijf. Maar let op: ook hier zit een addertje onder het gras.

Meestal is het goedkoper inkopen maar beperkt mogelijk zonder concessies te doen aan kwaliteit. En als de kwaliteit van jouw product omlaag gaat, gaat ook de waarde omlaag en dus de prijs waarvoor je het product kunt verkopen.

Naast de variabele kosten die je maakt voor de productie van jouw product (of levering van jouw dienst), heeft jouw bedrijf ook te maken met vaste kosten, zoals voor huisvesting, transport, ICT, communicatie, administratie, etc. Op die kosten kun je vaak ook nog wel wat besparen, maar het voordeel is beperkt en soms zelfs slecht voor je bedrijf. Besparen op marketing en verkoop kan bijvoorbeeld leiden tot krimp. Focus je dus niet te veel en te lang op kostenreductie. Het is nooit een winnend scenario voor de lange termijn. Over het algemeen kun je met kostenreductie relatief minder verdienen dan met waarde-en prijsverhogingen.

Verhoog de omzet

Waar het verhogen van de prijs en het verlagen van kosten wordt beperkt door de prijselasticiteit en door beperkte prijsreducties, is het verhogen van je omzet grenzeloos. Ten eerste kun je in jouw eigen regio wellicht groeien door concurrenten te verdringen. Dit is echter een strategie die doorgaans slecht samengaat met een prijsverhoging en kostenreductie.

Daarnaast kun je jouw product in andere regio’s gaan verkopen, eventueel nieuwe vestigingen openen, het productenpallet uitbreiden of zelfs naar andere markten gaan verkopen. Op die manier is het verhogen van de omzet vrijwel grenzeloos. Dat is natuurlijk anders als je een product hebt dat het einde van zijn levensduur nadert. In dat geval moet je zeker gaan kijken naar een exit strategie.

Het verhogen van omzet kun je heel goed combineren met het verlagen van de kosten per product, door je te richten op een hogeren productiviteit. Dat wil zeggen dat je met dezelfde kosten meer productie kunt realiseren. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is dit een belangrijk aandachtspunt.

Conclusie

Je bedrijfsresultaat verbeteren kun je op de korte termijn het makkelijkst realiseren door het verhogen van de prijs en het verlagen van de kosten. Als je voor de lange termijn kiest, is het verhogen van omzet de beste oplossing. Daarin zit ook het meeste potentieel, want het is in principe onbeperkt schaalbaar. Natuurlijk kun je tijdens de groei continu sturen op een goede balans met prijs en kosten, maar groei blijft veruit het belangrijkste speerpunt.