Strategisch plan

Strategisch plan schrijven

Ben je mkb ondernemer en wil je een strategisch plan schrijven? Denk dan niet aan een dik document met veel tekst, maar maak het kort en krachtig. Dat is makkelijk te begrijpen en uit te voeren.

Stappenplan

Hieronder vind je een stappenplan dat je kunt volgen om een beknopt strategisch plan op te stellen:

Bepaal je belangrijkste doel

Identificeer de belangrijkste doelen, die je als ondernemer wilt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld een groeidoel zijn, dat je kunt uitdrukkeni in omzet, personeel of aantal vestigigen. Het kunnen ook doelen zijn met betrekking tot klanttevredenheid of productassortiment.

Analyseer de huidige situatie

Het is belangrijk om te begrijpen waar je bedrijf momenteel staat en om de sterke en zwakke punten te analyseren. Dit kun je doen door middel van een SWOT-analyse of andere relevante analysemethoden. Op basis van deze analyse kun je kansen en bedreigingen identificeren. Let wel op dat je de analyse zuiver maakt en niet laat vertekenen door de manier waarop jij de wereld wilt zien.

Bepaal de strategische richting

Op basis van jouw doel en de analyse van de huidige situatie, kun je de strategische richting voor de nabije toekomst van jouw bedrijf bepalen. Afhankelijk van de kansen in de markt en de krachten van jou en jouw bedrijf, kun je jouw energie bijvoorbeeld het beste richten op het verbeteren van de productkwaliteit, het verkennen van nieuwe markten of het aanpassen van de bedrijfsprocessen.

Maak een actieplan

Om de strategische richting te bereiken, maak je een actieplan dat specifieke acties en mijlpalen definieert die moeten worden bereikt. Het plan moet aangeven wie verantwoordelijk is voor elke actie en wat de deadlines zijn. Zo zorg je ervoor dat iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht.

Monitor en evalueer

Om ervoor te zorgen dat het strategisch plan effectief is, moet je de voortgang regelmatig monitoren en evalueren. Dit kun je het beste al in jouw plan opnemen. Denk bijvoorbeeld aan het regelmatig prestatie-indicatoren te meten, feedback van klanten te verzamelen of bij te sturen indien nodig.

Flexibiliteit en kwaliteit

Door bovenstaand stappenplan te volgen, kun je een beknopt strategisch plan opstellen dat gemakkelijk te begrijpen en uit te voeren is. Bovendien is het plan flexibel genoeg om aan te passen aan veranderingen in de markt of de bedrijfsomgeving.

De kwaliteit van jouw strategisch plan heeft een grote invloed op de toekomst van jouw bedrijf. Als je de verkeerde richting kiest, of te kort door de bocht gaat in het actieplan, zullen de resultaten niet naar verwachting zijn. Dit is typisch een gebied waarbij externe expertise zichzelf al snel terugverdient.

Begeleiding

Als je interesse heb in vakkundige begeleiding, ondersteunen we jou graag bij het maken van jouw maken van jouw strategische plan.