De onbewuste kracht van mkb bedrijven

De kracht van MKB-bedrijven

Als MKB-ondernemer kijk je misschien op naar de grotere bedrijven, met veel geld, veel mensen, meerdere locaties en professionele stafdiensten. Dat zijn inderdaad krachten van je concurrentie, maar onderschat jouw eigen kracht niet. Het is belangrijk om jouw eigen positie en kracht te kennen. De kracht van MKB-bedrijven is vaak een beetje onbekend, omdat ze het niet van de daken worden geschreeuwd en vaak zelfs niet eens onderkend worden bij de MKB-bedrijven zelf. Maar wat voor hen normaal is, is voor anderen heel bijzonder.

Typische MKB-bedrijven

De meeste MKB-bedrijven zijn ontstaan doordat een ondernemer een kans in de markt zag. Bij de start is geen groot plan gemaakt om heel snel de wereld te veroveren. Tegenwoordig zijn er bedrijven die weten dat ze hun plan heel snel moeten uitrollen om de opkomst van concurrenten voor te zijn, maar bij de meeste MKB-bedrijven speelt dit geen rol. Ze zijn gewoon gaan doen waar ze goed in waren en daar steeds beter in geworden.

In hun ontwikkeling lopen deze MKB-bedrijven tegen de verschillende groeiplafonds aan. Denk hierbij aan het groeimodel van Greiner, of lees voor een modernere en praktische vertaling ons kennisartikel “groeifasen van een bedrijf”.

Het is jammer om te zeggen, maar veel MKB-bedrijven worden door zo een groeiplafond geremd, soms voor enkele jaren en soms voor een generatie of langer. Maar al die tijd blijven die bedrijven wel bij hun vakmanschap, maken ze hele mooie producten en/of leveren ze goede diensten.

De intrinsieke kracht

Er is veel onderzoek gedaan naar de vraag waarom sommige bedrijven het duurzaam beter doen dan anderen. Het boek “Good to Great” van Jim Collins gaat hierover en onthult als een belangrijke les het “Egel-principe”. Een egel heeft maar 1 verdedigingstechniek en die is heel eenvoudig en effectief, namelijk jezelf oprollen.

MKB-bedrijven hebben vaak ook zo een tactiek: gewoon met passie werken aan hun product of dienst. Daarbij houden ze focus op waar ze heel goed in zijn, zodat ze daar steeds beter in worden. Ze hebben een goede balans tussen product, klantgerichtheid en efficiëntie, maar dat is vaak onbewust, geworteld in vakmanschap, klantcontact en de normen en waarden van de ondernemer.

Tegelijkertijd is een MKB-ondernemer als het goed is ook ondernemend. Wanneer hij een goed plan tegenkomt, durft hij daarop te acteren en stuurt hij zodanig dat iedereen in het bedrijf dit plan gaat ondersteunen.

Kracht is altijd relatief

Nu denken veel MKB-ondernemers waarschijnlijk: “Maar dat is toch heel normaal?” Bij de grotere bedrijven zie je echter vaak dat vakmanschap, klantgerichtheid en efficiëntie onder druk staan. Elke manager wil namelijk iets veranderen op zijn afdeling. Dat is niet altijd gedreven vanuit de passie voor product of klant, of uit kostenbewustzijn, maar het oefent wel druk daarop uit. Dit probleem wordt groter naarmate de doorloopsnelheid van managers op een afdeling hoger is. En als er externe financiers zijn, stellen die ook eisen, waardoor de koers wordt beïnvloed. Er is een goede leider of strateeg nodig om dat ik goede banen te leiden.

Ondernemerschap is nog moeilijker bij grotere bedrijven. De ideeën komen van verschillende kanten en er zitten goede ideeën bij, maar ook ronduit slechte ideeën. In strategiesessies en MT overleggen gaat er heel wat tijd en energie voorbij voordat het tot een besluit komt. En daarna is er nog helemaal geen garantie dat alle afdelingen het besluit ook optimaal gaan ondersteunen.

Grote bedrijven hebben financiële middelen, hetzij als eigen of vreemd vermogen, maar missen regelmatig de daadkracht om plannen ook echt te realiseren. Naarmate het bedrijf groter is, heeft de CEO meer verstand van managen dan van het product of de dienst zelf.

In dat speelveld is de kracht van MKB-bedrijven dat de baas de markt, het product en de organisatie door en door kent, vol passie in het bedrijf staat en veranderingen krachtig kan doorvoeren. En inderdaad, dat is ten opzichte van grote bedrijven echt onderscheidend.

Zwaktes van MKB-bedrijven

Helaas hebben MKB-bedrijven ook hun zwaktes. Denk hierbij aan de financiële kracht om een grote investering te doen. De schaal van investeringen is sterk gebonden aan het formaat van het bedrijf, ook bij de inzet van vreemd vermogen.

Een andere zwakte van MKB-bedrijven zit in de groeiplafonds die al eerder in dit artikel zijn genoemd. Als een ondernemer een geniaal plan heeft, waarmee hij in twee jaar tijd drie keer zo groot kan worden, zal hij of zij in die tijd wel een groeiplafond moeten doorbreken.

Niet onbelangrijk is dat je grootste kracht je grootste valkuil kan worden. Bij MKB-bedrijven betekent dit dat de ondernemer hetzelfde blijft en dat sommige ‘nieuwe’ keuzes heel moeilijk te maken zijn vanuit oud denken. Iemand die bijvoorbeeld niets heeft met digitalisering, zal hiermee zijn bedrijf tegenhouden in de modernisering.

Kracht behouden in het MKB

De kracht van MKB-bedrijven moet behouden blijven. De MKB-ondernemers die dit artikel lezen, wil ik ten eerste op het hart drukken om je eigen kracht te onderkennen en bewaren. Soms is er wat zelfonderzoek nodig om de echte kracht van het bedrijf te onderkennen. Denk aan het verhaal van de gebroeders McDonald’s in de film “The Founder (2016)” die dit niet scherp hadden. Soms kan een externe blik hier meer helderheid op geven. Zie die kracht te benoemen en houd deze scherp in het vizier.

Houd als ondernemer de passie voor je product, het contact met de markt en de connectie met de organisatie vast. Zo blijf je dichtbij jouw product of dienst en dat is de kern van jouw bedrijf. Dat wil overigens niet zeggen dat je hetzelfde werk moet blijven doen. Om groeiplafonds te doorbreken zal ongetwijfeld wel een verandering in werkzaamheden nodig zijn.

Zorg dat je het ondernemerschap niet kwijtraakt, maar blijft vernieuwen. Wat zijn de belangrijkste trends in jouw markt? Hoe sta jij ervoor ten opzichte van jouw concurrentie? Welke stappen kun jij nemen om verder te groeien of jezelf nog beter te onderscheiden. De MKB-bedrijven die op die manier blijven vernieuwen, blijven marktleider in hun marktsegment.

Krachtig doorgroeien voor MKB-bedrijven

Als je zelf een groeiplafond hebt bereikt, is het van belang om dit te doorbreken. Je zult vaak zelf een groeistap moeten maken om jouw bedrijf verder te zien groeien. Maar tal van ondernemers hebben dit al voor je gedaan en hebben mooie MKB-bedrijven laten groeien. Het is dus zeker mogelijk. Zie voor meer informatie hierover “het groeipad van de ondernemer”.

Naast persoonlijke groei als ondernemer, is ook groei nodig in het bedrijf. Daarvoor moeten MKB-bedrijven investeren in meer structuur, een beter team en professionalisering van hun stafdiensten, afhankelijk van de fase waar ze naartoe willen groeien.

MKB-advies

Veel ondernemers doen al jarenlang hetzelfde en hebben weleens behoefte aan een frisse blik en verse inzichten. Ze zijn de kracht van MKB-bedrijven een beetje uit het oog verloren. Het is dan heel zinvol om eens met iemand anders te praten over jouw bedrijf, over sterktes en zwaktes en over nieuwe kansen.

Wil jij eens sparren over jouw bedrijf en hoe je de kracht daarvan optimaal kunt benutten? Plan dan gerust een vrijblijvende kennismaking.