Kwaliteitsmanagement in het MKB

Kwaliteitsmanagement in MKB bedrijven: De Sleutel tot Duurzame Groei

De kleine, startende ondernemer is vaak gewend om een hoge kwaliteit producten te leveren. Als het drukker wordt en er meer mensen worden ingehuurd, komt deze kwaliteit vaak onder druk te staan. Hoe kun je de kwaliteit van jouw bedrijf borgen terwijl je verder groeit? Lees verder over kwaliteitsmanagement in MKB bedrijven.

De ontwikkeling van een MKB bedrijf

Ondernemers gaan zelf ontdekken, of leren van anderen, welke stappen nodig zijn om verdere groei van het bedrijf mogelijk te maken. Hier volgen de logische stappen van de ontwikkeling in een MKB bedrijf, die leiden tot de eerste basis van kwaliteitsmanagement.

Harder werken

De eerste stap die ondernemers uitproberen, is gewoon nog iets harder en iets langer werken. En dat werkt in principe goed, maar slechts beperkt. Er zitten maar 168 uren in een week en je moet ook slapen, eten en aandacht geven aan jouw gezin. Harder werken is dus eindig.

Delegeren

Wat beter werkt, is om zaken te delegeren. Dat betekent dat je niet alleen een taak aan iemand geeft, maar een verantwoordelijkheid. Vervolgens moet je zelf los kunnen laten hoe iemand dat in gaat vullen, want anders blijft het je te veel tijd kosten.

Team bouwen

Als je verantwoordelijkheden delegeert, zul je merken dat de verschillende verantwoordelijkheden ingrijpen op elkaar en dat je een team moet bouwen. Je zult het proces helder moeten maken, zodat mensen hun plaats in het geheel kennen en kunnen opvullen.

Informatie borgen

Als je verantwoordelijkheden hebt gedelegeerd en als team werkt in processen, ga je merken dat er afspraken moeten komen over het opslaan van informatie, zodat het makkelijk terug te vinden is.

Kwaliteitsmanagement principes

Wist je dat de ISO9001 norm eigenlijk precies beschrijft wat je als MKB bedrijf nodig hebt om verder te kunnen groeien?

Meer dan productkwaliteit

Veel MKB ondernemers denken dat de ISO certificering gaat over de kwaliteit van hun producten en diensten, maar het is veel meer dan dat. Het gaat ook over de kwaliteit van het management van het bedrijf. Daarin zijn verantwoordelijkheden, processen en informatieborging essentieel.

Sleutels tot duurzame groei

Ondernemers die zelf aan de slag gaan met de ISO9001 norm gaan hieruit precies leren welke stappen belangrijk zijn en waar ze hun bedrijf nog verder kunnen verbeteren. Ondernemers die kwaliteitszorg compleet willen neerleggen bij een kwaliteitsmedewerker gaan dit niet snel leren en blijven kwaliteitszorg als een last zien.

Kwaliteitsmanagement in de praktijk

Wie alleen een ISO-certificaat wil halen vanwege de vraag van klanten, zal ISO zien als een boel papierwerk. Wie kwaliteitsmanagement ziet als een manier om de kwaliteit van zijn bedrijf te verbeteren, zal zich niet primair richten op het papierwerk, maar op de praktijk.

Het is van cruciaal belang dat de toewijding tot kwaliteitsmanagement vanuit de top van het bedrijf komt. Dat zal leiden tot betrokkenheid en draagvlak binnen de organisatie. Het is niet alleen een papiertje aan de muur, maar een verandering in mentaliteit en bedrijfscultuur.

En ja, als je als bedrijf het management goed onder controle hebt, kun je de kwaliteit blijven leveren, waar je als ondernemer graag voor staat. Je doet het dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor je klanten.

Meer weten?

Wil je meer weten over kwaliteitsmanagement in jouw MKB bedrijf? Of wil je bijvoorbeeld beginnen met een Light versie ervan? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek ter kennismaking.

__________________________

*  Lees meer over de groeifasen van een bedrijf.