“Dan blijkt stilstand achteruitgang te zijn en moet je gaan vernieuwen. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, vooral als de vernieuwing gaat over het DNA van jouw bedrijf.”
Jouw markt is continu in beweging. Je wordt daarom ook weleens geconfronteerd met tijden waarin groei niet meer vanzelfsprekend is. Denk aan economische teruggang, de opkomst van nieuwe technologie, nieuwe concurrentie, of een belangrijke trend bij klanten of leveranciers. Dan blijkt stilstand achteruitgang te zijn en moet je gaan vernieuwen. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, vooral als de vernieuwing gaat over het DNA van jouw bedrijf.
Als het zover is, heb je als ondernemer best in de gaten dat er iets moet veranderen. De vraag is wat er moet veranderen en hoe je dat aan gaat pakken. Menig ondernemer reageert niet of te laat op een verandering. Maar jij natuurlijk niet. Wees er snel bij en durf te innoveren.
Innoveren
In deze fase is de uitdaging voor de ondernemer om zijn onderneming te activeren om tot nieuwe inzichten te komen, nieuwe doelen te stellen en die na te jagen. De ondernemer moet dit proces begeleiden en de medewerkers erin meenemen.
Bij innovatie zien we vaak dezelfde patronen. Enerzijds heb je de enthousiastelingen, die nieuwe dingen willen doen. Anderzijds hebben mensen van nature een weerstand tegen veranderen. In dit krachtenveld is het belangrijk om de juiste koers te bepalen en de verandering goed te leiden.
Gelukkig zijn er beproefde methodes om vernieuwing in goede banen te leiden. Voor MKB ondernemers bieden we hierin business coaching aan met daarbij enkele tools om de vernieuwing de juiste richting en energie te geven.
“Dan blijkt stilstand achteruitgang te zijn en moet je gaan vernieuwen. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, vooral als de vernieuwing gaat over het DNA van jouw bedrijf.”
De markt is continu in beweging. Je wordt daarom ook weleens geconfronteerd met tijden waarin groei niet meer vanzelfsprekend is. Denk aan economische teruggang, de opkomst van nieuwe technologie, nieuwe concurrentie, of een belangrijke trend bij klanten of leveranciers. Dan blijkt stilstand achteruitgang te zijn en moet je gaan vernieuwen. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, vooral als de vernieuwing gaat over het DNA van jouw bedrijf.
Als het zover is, heb je als ondernemer best in de gaten dat er iets moet veranderen. De vraag is wat er moet veranderen en hoe je dat aan gaat pakken. Menig ondernemer reageert niet of te laat op een verandering. Maar jij natuurlijk niet. Wees er snel bij en durf te innoveren.
Innoveren
In deze fase is de uitdaging voor de ondernemer om zijn onderneming te activeren om tot nieuwe inzichten te komen, nieuwe doelen te stellen en die na te jagen. De ondernemer moet dit proces begeleiden en de medewerkers erin meenemen.
Bij innovatie zien we vaak dezelfde patronen. Enerzijds heb je de enthousiastelingen, die nieuwe dingen willen doen. Anderzijds hebben mensen van nature een weerstand tegen veranderen. In dit krachtenveld is het belangrijk om de juiste koers te bepalen en de verandering goed te leiden.
Gelukkig zijn er beproefde methodes om vernieuwing in goede banen te leiden. Voor MKB ondernemers bieden we hierin business coaching aan met daarbij enkele tools om de vernieuwing de juiste richting en energie te geven.
Business coaching
In de business coaching gaan we eenmaal per maand samen anderhalf uur aan de slag met jouw groeiplan. We helpen je om inzicht te krijgen, tot beslissingen te komen en stappen te nemen. Hierdoor ga jij je als ondernemer ontwikkelen en groeit jouw bedrijf. De duur van de begeleiding is meestal 6 tot 12 maanden, maar je kunt er op elk moment mee stoppen. Je zit dus nergens aan vast, behalve aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt.
Naast de business coaching voor de ondernemer kunnen we ook de nodige producten aanbieden om vernieuwing in de onderneming te stimuleren. Denk hierbij aan een strategy review, brain storm sessies, een innovatie workshop, cultuur sessies en begeleiding voor project teams. Ook in de rest van het verander traject kunnen we de benodigde begeleiding bieden.
Meer weten?
Meer informatie over deze dienst? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Onze aanpak
In onze begeleiding hanteren we steeds de volgende stappen:
- Waar sta je nu? – We luisteren hiervoor goed naar jouw verhaal.
- Hoe komt het? – We luisteren en helpen je inzichten te krijgen.
- Waar wil je naartoe? – We helpen om de volgende stap te bepalen.
- Hoe kom je daar? – We helpen bij het maken en volgen van een plan.
Om te bepalen waar jij staat hanteren we de ondernemers lifecycle. Daarin komen de verschillende fases van de ondernemersreis naar boven en wordt al snel duidelijk waar je staat. Dat is belangrijk om te weten, omdat je daarmee kunt leren van de ervaringen van andere ondernemers.
Ben je intussen ook benieuwd waar jij staat en wat jouw volgende stap is? Neem gerust contact op om een afspraak te maken voor een vrijblijvend intake gesprek.
Resultaten
Tijdens onze begeleiding merken we keer op keer dat ondernemers veel baat hebben bij een business coach die hen helpt. Hierdoor worden ze bewuster van hun situatie, gaan ze keuzes maken en gaan ze een plan volgen. Dat levert een flinke versnelling op.
Wil je horen hoe onze klanten dit ervaren? Kijk dan bij onze referenties.
Paul over deze dienst:
“Frank heeft met een doordacht ontwikkelingsplan onze gedachten over nieuwe producten geordend en de focus daarin aangebracht.
Vele ideeën leven, maar niet alles is uitvoerbaar of nuttig. Een goede schifting maken is belangrijk en noodzakelijk om de focus terug te brengen. De methode van Frank heeft ons zeer geholpen.”
Paul Nederlof
Van de Grijp
Dirk over deze dienst:
“Doordat Frank om de hoek kwam kijken, konden we de boel aardig afstoffen en met nieuwe energie kijken naar onze markt en eigen bedrijf. Op het moment dat we een eerste gesprek hadden was het meteen raak, want we konden een verlies model meteen omzetten naar een winstmodel door alleen anders te kijken naar ons product.”
Dirk Everaarts
Digisign
Machiel Kuijt over deze dienst:
Dankzij een zakelijke relatie kwam ik medio 2019 in contact met Frank. Omdat ik behoefte had aan een frisse blik m.b.t. de promotie van een nieuw trainingsconcept heb ik Frank gevraagd mij daarin op weg te helpen. De gekozen aanpak (de AIDA-methode), maar vooral het stellen van de ‘waarom’-vraag en het leveren van interessante suggesties en bruikbare tips voor het verkrijgen van contact met potentiele klanten, werkten goed. Maar de aanbeveling om, voorafgaand aan de pilot-training “Bouwen met Aandacht”, een sparring-bijeenkomst te organiseren voor een klein aantal van mijn relaties, bleek een eye-opener. Het was de noodzakelijke stap die ertoe leidde dat in februari 2020 met de training gestart kon worden. Kortom: ik ben blij dat ik van Frank’s aanbod gebruik heb gemaakt.
Machiel Kuijt
Juncta Juvant training & coaching, Capelle aan den IJssel
Neem vrijblijvend contact op
Ik help u graag verder