Frank Business Consulting vitaliteit

Hoe vitaal is jouw bedrijf?

Hoe vitaal is jouw bedrijf? Dat merk je op een piekmoment, als er iemand uitvalt, of bij een incident. Een vitaal bedrijf kan een klap opvangen, liefst zonder dat jij als ondernemer dan vliegende keep moet zijn. Voor een groeiend bedrijf is vitaliteit nog belangrijker. Hier geldt beslist: “Regeren is vooruitzien”.

Dit artikel gaat over leiderschap als 1 van de sleutels voor groei van de onderneming. Als je meer wilt weten over de andere sleutels, download dan de 7 sleutels voor groei.

Vitaliteit van jouw bedrijf

Frank Business Consulting vitaliteitVitaliteit betekent levenskracht. Bij de vitaliteit van een bedrijf denk je misschien in eerste instantie aan de levenskracht van jouw mensen. Waar je deze positief kunt beïnvloeden, zou ik dat zeker doen. Maar er is meer.

Hoe sportief en gezond jou mensen ook leven, er is altijd een kans dat er iemand uitvalt, hetzij door een ongeval, ziekte of carrièrekeuzes. De vraag is wat dit dan betekent voor jouw bedrijf. Vaak betekent dit dat jij als ondernemer een extra uitdaging hebt, om ofwel op korte termijn vervanging te vinden, of zelf in het gat te springen. Naarmate de organisatie dergelijke verstoringen zelf kan opvangen, des te vitaler jouw bedrijf wordt. Daarmee wordt je dus minder kwetsbaar en dat is belangrijk.

Als je lekker aan het groeien bent en iedereen het steeds drukker krijgt, wordt het bedrijf nog kwetsbaarder voor pieken, uitval en incidenten. Het bedrijf kan nog sneller uit balans raken. Om te groeien heb je daarom een nog grotere vitaliteit nodig dan in een stabiele situatie.

Groei van capaciteit

Frank Business Consulting capacitietsplanningOm te kunnen groeien moet je vooruitdenken en durven. Als je volgend jaar 2 keer zoveel wilt doen als dit jaar, zul je daar ook 2 keer zoveel werk voor moeten verzetten en heb je 2 keer zoveel energie of mankracht nodig. Omdat het tijd kost om goede mensen te zoeken en je de groei niet wilt laten belemmeren wanneer er iemand uitvalt, zul je vooruit moeten denken. Ook moet je durven investeren voordat je het cruciale moment hebt bereikt.

De allereerste vitaliteitsmaatregel die je nodig hebt om de groei is daarom inzicht in de capaciteit die nodig is in de nabije toekomst. Op welk moment heb jij die extra magazijnmedewerker, een nieuwe werkvoorbereider of een aanvulling in de backoffice nodig? Als je die capaciteit kunt plannen, kun je een stukje kwetsbaarheid voorkomen en als bedrijf vitaler worden.

Slimmer werken

Het is niet altijd waar dat je harder moet werken om meer resultaat te krijgen. Je kunt ook slimmer werken. Je kunt bijvoorbeeld je werkwijze aanpassen of investeren in automatisering en mechanisatie. Om dat te doen, moet je wel mensen hebben die het systeem kunnen en durven aanpassen.

De tweede vitaliteitsmaatregel is daarom om meer denkkracht te creëren dan je vandaag nodig hebt. Durf daarom mensen aan te nemen die een hoger denkniveau hebben dan strikt noodzakelijk is voor de functie. En investeer in de ontwikkeling van de mensen die je al hebt, zodat je hun denkkracht verhoogt.

Stimuleren van vernieuwing

Frank Business Consulting groeimindsetAls je goede en slimme mensen hebt, moet er ook een bepaalde ruimte zijn om te kunnen veranderen. Realiseer je dat jij als ondernemer waarschijnlijk degene bent die het huidige systeem heeft opgebouwd en in stand houdt. Het helpt om als ondernemer de mensen te stimuleren om te gaan vernieuwen.

Om vernieuwing te stimuleren kun je bijvoorbeeld een leiderschapsprogramma invoeren en werken aan een “growth mindset”, zodat mensen loskomen van de status quo. Dat helpt om de mensen direct onder jou in actie te krijgen en onderling samenwerking te stimuleren. Om ook de rest van de organisatie te betrekken, kun je gerichte veranderprojecten opstarten, die helpen bij groei, zoals “5S”, “klanttevredenheid” of een product lancering.

Zelf misbaar worden

Het ideaalbeeld van een vitaal bedrijf is dat iedereen gemist kan worden, dus ook de ondernemer. Dit is een goede meetlat om te zien hoe vitaal jouw bedrijf is. Zolang jij degene bent die een capaciteitsgat gaat dichten, een nieuwe werkwijze invoert en de interne projecten trekt, ben je nog niet misbaar in het bedrijf.

Wanneer jij als ondernemer wel misbaar bent geworden in het bedrijf, is het bedrijf levenskrachtig zonder jou. Dat kan in het begin wat onwennig zijn, omdat je vroeger altijd de spil van het bedrijf was. Toch is het de moeite meer dan waard. Zelf kun je jouw aandacht dan gaan richten op de verdere doorontwikkeling van jouw bedrijf, op nieuwe producten en diensten, op nieuwe klantsegmenten, of misschien wel op een nieuw bedrijf.

7 sleutels voor gezonde groei

Vitaliteit is 1 van de 7 sleutels voor gezonde groei van jouw onderneming. Wil je weten wat de andere sleutels zijn? Download ze via deze link.

Frank Business Consulting 7 sleutels voor groei